Wat is het voordeel van de DuckDuckGo zoekmachine?

Ik hoor wel eens dat mensen geen Google meer gebruiken maar DuckDuckGo en ik ben benieuwd wat het voordeel daarvan is.

2 jaar geleden
in: Internet
1.8K
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Mijn ervaring is dat DuckDuckGo een prima zoekmachine is en vaak ook met goede zoekresultaten komt. Toch blijf ik Google ook met enige regelmaat gebruiken, simpelweg omdat ik bij DDG niet altijd een of volledig antwoord vindt.
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
naast DDG is er overigens ook bijvoorbeeld startpage.com. Ze zeggen zelf : 's Werelds meest privacy-vriendelijke zoekmachine.
Volgens de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/startpage.com

Het beste antwoord

DuckDuckGo heeft verschillende opties die jou als gebruiker de mogelijkheid geven om anonieme zoekopdrachten uit te voeren:
• je zoekgeschiedenis wordt niet opgeslagen;
• het blokkeert third-party trackers op hun website;
• het maakt geen gebruikersprofielen aan;
• het stuurt je, na het plaatsen van een zoekopdracht, automatisch door naar de HTTPS-versie van een website;
• de zoekresultaten worden niet automatisch gefilterd.
Het belangrijkste verschil tussen DuckDuckGo en Google is dat DuckDuckGo jouw online activiteit niet bijhoudt wanneer het de zoekresultaten weergeeft. Daarnaast heeft DuckDuckGo ook een snelkoppelingsfunctie genaamd !bangs, waar je zoekopdrachten direct op andere websites zoals Amazon, Twitter of Wikipedia uit kunt voeren. Je kunt ook je eigen, aangepaste !bangs gebruiken voor websites die je regelmatig bezoekt.
Zoeken via DuckDuckGo toont je geen Google producten en slaat je IP-adres niet op. De kaart functionaliteiten wordt via Apple Maps geleverd. Daarnaast levert DuckDuckGo ook “Zero-click Info”, wat gebruikers helpt om de informatie die ze zoeken direct te vinden, zonder op allerlei links te hoeven klikken.
SimonV
2 jaar geleden
renslebon
2 jaar geleden
Dat klinkt interessant, dank je wel SimonV!

Andere antwoorden (1)

In tegenstelling tot andere zoekmachines, slaat DuckDuckGo je zoekgeschiedenis niet op. Dit betekent dat niemand toegang heeft tot je eerdere zoekopdrachten. Het kan daarentegen wél zo zijn dat je browser de bezochte pagina’s opslaat. Dit betekent dat je zoekgeschiedenis, hoewel privé en beschermd via DuckDuckGo, nog steeds beschikbaar kan zijn via je browserinstellingen.
fremar