Startpagina.nl is 15 september 1998 van start gegaan, opgericht door Durk Jan de Bruin en een paar vrienden. De Bruin had hierbij zijn vader voor ogen als onervaren internetgebruiker, die net een internetaansluiting had, om een online linkboek voor te maken. Het concept, gebaseerd op het oorspronkelijke ontwerp van mede-oprichter Jeroen Paternostre, werd een groot succes en vele vrijwilligers hielpen mee met het opzetten van dochterpagina's, met vakantie.startpagina.nl als eerste dochterpagina binnen het netwerk. [3] Doordat de Bruin zich voordeed als een hobbyist die vanuit een zolderkamertje werkte kon hij veel mensen zover krijgen om zijn startpagina als hun startpagina in te stellen. Dit verklaart ten dele de enorme groei. Ook gaf hij vaak aan dat het hem niet om het geld te doen was en dat hij zijn startpagina.nl niet wilde verkopen.
Echter, in april 2000 heeft De Bruin startpagina.nl verkocht voor vermoedelijk 30 miljoen gulden (ongeveer 13,5 miljoen euro) aan uitgeversconcern VNU. Dit tot onvrede van een aantal vrijwilligers die meewerkten aan het project. Alle vrijwilligers kregen 1000 gulden (ongeveer 450 euro) per persoon en konden hun pagina voortzetten in de nieuwe samenwerking met VNU.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De Wikipediapagina loopt wat achter. Gemeld wordt dat Startpagina -en ook GoeieVraag- eigendom is van Sanoma Digital.
Sinds april 2020 is Startpagina -en dus ook GoeieVraag- onderdeel van DPG Media, na groen licht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda daar gaat de vraag niet over
LeonardN
3 jaar geleden
@SentWierda Je kan gewoon de wiki aanpassen ipv hier klagen terwijl ronron1212 hier niks verkeerds zegt....