Ik denk dat iemand anders mijn internet gebruikt. Hoe kan ik dit controleren en stoppen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Internet
10.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Plaats reactie
Inloggen op je router en kijken of er meer draadloze apparaten opzitten dan je verwacht.
Als dat zo is je draadloze wachtwoord veranderen. Hoe dat precies werkt verschilt per router. Dus de vraag aan jou is: Welke router gebruik je (van welke provider).
BonBonvanJohn
4 jaar geleden
Veel mensen maken gewoon gebruik van het standaard wachtwoord en ssid (netwerk) naam van modem/router. In de ssid staat vaak de naam van je provider. Daardoor is het standaard wachtwoord makkelijk te achterhalen. Sowieso is het veiliger het wachtwoord te veranderen in een eigen niet te raden wachtwoord van (wat ik altijd doe) ten minste 15+ tekens. Maar je doet er ook goed aan om je ssid naam te veranderen.
LeonardN
4 jaar geleden
@BBvJ Weet je zeker dat je niet twee dingen verwart:
-wachtwoord om de router in te komen (admin, admin)
-wachtwoord voor de draadloze verbinding Wachtwoorden om routers in te komen zijn idd altijd makkelijk ("draadloos" voor Ziggo bijvoorbeeld), maar dat is alleen relevant ALS je al verbinding hebt tot dat netwerk.
Kijk maar eens onder op je modem/router wat het wachtwoord is als je zelf geen wachtwoord opgeeft. Vaak een code als xG7nu8K3dkl9.
Vroegah, had je wel routers die standaard op GEEN draadloze verbinding stonden.

Antwoorden (2)

Als je het over een WIFI - Netwerk hebt, kan je de app 'Fing' installeren.
Via deze app kan je zien wie er met een bepaald Netwerk/Intranet verbonden is.

Schakel nu alle apparaten uit die verbonden zijn met jouw wifi, en laat de app scannen.

Het enige wat je nu moet zien is jouw eigen telefoon en de modum. (Internetkastje)

Kom je een apparaat tegen die je niet herkent en niet van jouw is, dan kan het zijn dat iemand anders op jouw internet zit..

Als je dit zou willen stoppen zou je het IP-Adress kunnen blokkeren in de instellingen van je Internetkastje.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Als je dit zou willen stoppen zou je het IP-Adress kunnen blokkeren in de instellingen van je Internetkastje." Zou je dan niet veel beter het wachtwoord even veranderen? Of uberhaupt even een wachtwoord instellen?
Als je aanrecht nat blijft omdat de kraan open staat kan je gaan dweilen, of je kan de kraan dichtdraaien.
Overigens zal je het MAC-adres moeten blokkeren, maar dat terzijde. Het interne IP-adres kan je namelijk (in sommige) apparaten gewoon wisselen.
Vaak kun je in consumenten routers (en routers van internetproviders) terugvinden welke apparaten verbonden zijn met het netwerk. In beginsel krijgt ieder apparaat namelijk een IP adres toegewezen als hij verbinding maakt via WiFi of kabel. Dit word de 'DHCP lease' genoemd. Simpelweg een lijst met apparaten en uitgedeelde ip adressen.

Als je weet welke router jullie thuis gebruiken kan ik je wel vertellen hoe je bij die lijst komt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Overigens kan de vrager ook gewoon zijn wachtwoord aanpassen. Maar ook dat geeft weer dezelfde "blokkade".