De DNS server reageert vaak niet. Wat kan ik daar aan doen?

Mijn internet valt dus vaak uit en dan zie ik bij netwerkcontrole dat de DNS server niet reageert. Wat kan ik daar evt. aan doen? Ik heb Windows 10 en internet van KPN.
Als ik het modem opnieuw opstart werkt alles weer.

4 jaar geleden
in: Internet
6.2K
Pieterke
4 jaar geleden
@Bhagavad en @Ozewiezewozewie allebei bedankt voor jullie antwoord.
MasterSword
4 jaar geleden
Best Free & Public DNS Servers (Valid August 2019) Google: 8.8.8.8 & 8.8.4.4.
Quad9: 9.9.9.9 & 149.112.112.112.
OpenDNS: 208.67.222.222 & 208.67.220.220.
Cloudflare: 1.1.1.1 & 1.0.0.1.
CleanBrowsing: 185.228.168.9 & 185.228.169.9.
Verisign: 64.6.64.6 & 64.6.65.6.
Alternate DNS: 198.101.242.72 & 23.253.163.53.

Antwoorden (2)

Kies de DNS van je provider als je router/modem de DNS requests relayed, probeer anders een DNS buiten het domein van je provider als test zoals 8.8.8.8 / 8.8.4.4
Met 'ipconfig /all' (zonder ' ') in een CMD venster kun je zien welke DNS geconfigureerd is.

Vergeet de functie netwerkcontrole als je problemen met je netwerk ervaart in 95% van de gevallen lost deze tool niks voor je op.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Laat je niet door de DNS-melding op het verkeerde spoor zetten ! De DNS is in 99% van de gevallen helemaal het probleem niet, maar slechts het symptoom !

Meer waarschijnlijk is dat je modem een slechte (geen) verbinding heeft met het netwerk ven de provider. De oplossing is vaak een telefoontje naar je provider. Zij kunnen misschien het signaal verbeteren, of een andere modem sturen.

Maar wil je testen of het werkelijk aan de DNS ligt, dan is dat eenvoudig.

Een DNS-server vertaalt (een deel) van de URL naar het IP-adres van de server. Zo wordt "www.google.nl" vertaald in: 10.92.115.254

Door nu een dos prompt op te roepen (Windows-toets+R en dan 'CMD') kun je pingen.

Wanneer het commando "ping www.google.nl" géén reply geeft en "ping 10.92.115.254" wél dan heb je inderdaad een DNS-probleem.

Geven ze allebei geen reply dan heeft je modem zeer waarschijnlijk gewoon geen verbinding met de provider (of je computer niet met de modem, dat kan ook)

Geven ze allebei wél een reply, dan is er gewoon verbinding met het internet. Waarschijnlijk heb je dan een verkeerd adres ingetypt o.i.d.