Kan iemand zonder toestemming een Facebookpagina openen van een organisatie waar hij niet werkt?

Iemand heeft een Facebookpagina geopend dat betrekking heeft op een organisatie waar hij niet bij betrokken is. Hij plaatst ook foto's van activiteiten. De eigenaars wisten van niets, en ontdekten de FB pagina bij toeval. De vraag is: mag dat zomaar? De man is een onbekende van de eigenaren.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Internet
1.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Knap dat je weet dat niemand hem kent en dat het een man is. Op facebook kan je met elke door jouw verzonnen naam een pagina openen en je man of vrouw noemen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Er bestaan zat nep pagina's, kwestie is om ze te melden zodat ze verwijderd worden.

Antwoorden (1)

Kán ? ... ja dat blijkt: het kán !

Of het mág is wat anders. Zowel volgens de Nederlandse wet, als ook volgens de regels van Facebook mag je je niet zonder toestemming van diegenen een andere identiteit aanmeten. Dat is identiteitsdiefstal, of identiteitsfraude.

Melden bij Facebook en eventueel aangifte doen !
LeonardN
4 jaar geleden
Ja dat is een mooie, maar geldt een organisatie in die zin ook als een identiteit?
Gewoon een vraag.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@LeonardN
Ja Logisch ook. Ook een bedrijf heeft een rechtspositie. Daar hoort een identiteit bij. Stel je voor hoe dat anders zou zijn.
Dan krijg je dat iemand zich voor doet als bedrijf X en allerlei contracten en beloftes af gaat sluiten namens bedrijf X terwijl dat bedrijf nergens van weet. Dat eindigt in chaos.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel. Ik geef het door aan de betrokkenen.