Waarom verschillende testresultaten bij internetsnelheidstest?

Hoe kan het wezen dat je bij 3 gelijktijdige internetsnelheidstesten van verschillende sites hele verschillende resultaten krijgt?
Google 43.1 mbps
Speedtest.net 11.92 mbps
Speedtest.nl 203.7 mbps

4 jaar geleden
in: Internet
3.3K
Utrecht
4 jaar geleden
Je moet ze ook niet tegelijk doen; elke test probeert de volledige bandbreedte te gebruiken. Als je er meerdere tegelijk doen, beconcurreren ze elkaar.
LeonardN
4 jaar geleden
Op hetzelfde apparaat? Of de een met desktop op kabel en de ander met laptop op Wi-Fi?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vergeet speedtest.nl die geeft altijd andere waarden tussen meerdere dezelfde testst. speedtest.net(ookla) kun je de server zelf kiezen, gebruik daarbij eentje die geografisch gezien het dichtst bij je ligt voor de laagst mogelijke latency(ping) en de hoogste snelheid.

Antwoorden (2)

Ik ga ervan uit dat je de tests niet echt gelijktijdig hebt uitgevoerd. Anders zitten ze elkaar in de weg.
Daarnaast ga ik ervan uit dat je een vaste verbinding en geen wifi gebruikt hebt.

Het kan zijn dat de internetaanbieder de prestaties beperkt, afhankelijk van hoe de test werkt.
Of de browser, voorzien van allerlei extensies, kan een bepaalde test beïnvloeden.
Of een bepaalde test kan net last van een storing hebben.
Daarnaast kan malware zorgen voor verschillende resultaten.

Google en Speedtest.nl zijn overigens niet de beste testsites.
.
Als mijn veronderstellingen in de eerste alinea niet kloppen, zijn dat natuurlijk de voor de hand liggende oorzaken.
SimonV
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Het kan zijn dat de internetaanbieder de prestaties beperkt, afhankelijk van hoe de test werkt."
Dat zou in mijn ogen een schending zijn van netneutraliteit. Draai jij eens de tests ik krijg bij alle drie gelijkwaardige resultaten.
Zo gelijkwaardig dat ik werkelijk denk dat vrager hetzelfde abonnement heeft welke namelijk ~255 mbps praktisch geeft, maar echt tegelijk de testen draait.
SimonV
4 jaar geleden
Vandaar mijn eerste alinea.
-Omdat je tegelijk test wordt je ~250 Mbps abonnement gesplitst.
-Je test op verschillende apparaten (desktop met ethernetkabel, laptop met Wifi-N, appararaat met WiFi-G of ver weg van router)

Mijn resultaten (Ziggo 250Mbps)

Google 247/24
Google 249/25 (tweede test)
Speedtest.net 256/25
http://www.speedtest.nl 256/26

Dat doe ik vlak achter elkaar niet tegelijk op hetzelfde apparaat, een met ethernetkabel aangesloten desktop.
===
Wat overigens nog een invloed kan hebben is met welke server je test verbinding maakt. Bij speedtest.net kan je dat handmatig veranderen. Sommige testservers zijn gelimiteerd op een lagere snelheid dan jouw downloadsnelheid. Zo haal ik op bepaalde servers maar ~200mbps, maar dat ligt dus aan hun uploadsnelheid, niet aan mijn downloadsnelheid.

Wat je ook nog kan testen is snelheidstest van je provider, dan heb je de minste kans op server.

Voor Ziggo https://www.ziggo.nl/speedtest
(257/25) met extreem lage ping 9ms
Toegevoegd op 30 juni 2019 09:46: tekst
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Dat zijn toch verwaarloosbare verschillen?
LeonardN
4 jaar geleden
Precies. Dus het ligt niet aan de test, iig niet aan mijn provider.
Wat zijn jouw resultaten?
Of van een ieder die deze drie sites test achter elkaar (en niet tegelijkertijd of met verschillende apparaten?)
SimonV
4 jaar geleden
Toen ik last van malware had, kreeg ik verschillende resultaten.
Daarnaast had een andere keer een testsite last van een storing (gevolg: een te traag gemeten snelheid).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik snap dat - duimpje niet zo, want inderdaad bij gelijktijdige testen krijg je hele gekke waarden, wat ook niet helpt is dat sommige servers 3 hops verder liggen, en anderen misschien wel 5 of meer en dat scheelt ook een slok op een borrel. Het best is een server te kiezen die rechtstreeks aan de AMS-X hangt.