Wat voor licht gaat er precies door een glasvezelkabel onder de grond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Het beste antwoord

3.5 Lichtbronnen voor glasvezelkabel

Ik heb in het verslag al wel steeds verteld dat er met de glasvezel, transport plaatsvindt via licht. Alleen ik heb nog niet uitgelegd wat we daar nu voor gebruiken. Om een elektrisch signaal te verzenden zal het dus eerst omgezet moeten worden naar lichtpulsen. We kennen hier twee methoden voor de eenvoudigste is de LED (Light Emitting Diode). De LED werkt doordat er bij stroomdoorlaat fotonen vrijkomen, hierdoor geeft de LED licht af. Er zijn LED’s verkrijgbaar in verschillende kleuren, ook wel in het infrarode gebied. Een nadeel van de LED is dat het een differgente straal licht uitzend. Dit wil zeggen dat het licht wordt verspreid. Hierdoor kun je moeilijk de lichtstraal onder de juiste hoek in de glasvezelkabel koppelen. Ook het vermogen dat door de LED in licht omgezet wordt is niet zo groot.

De andere lichtbron die we gebruiken is de LASER (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation). De LASER werkt ook met vrijkomende fotonen, maar in een LASER wordt dit proces als ware gestimuleerd. De LASER straalt een coherente lichtstraal uit, hierdoor verspreidt het licht zich pas na grote afstanden. Een nadeel van de LASER is dat het een hoge stuurstroom nodig heeft om een laser te laten “branden”. Voor het inkoppelen van licht in een monomodus vezel kunnen we dus beter een LASER gebruiken, omdat je het licht veel nauwkeurige onder de juiste hoek kunt inkoppelen.

Bij 850 nm, 1300 nm en 1550 nm is de demping het kleinst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gebundeld licht met een kleine lichtspreiding. Laserlicht dus. LED-licht zou ook kunnen, maar ik neem aan dat men tegenwoordig enkel nog met laserlicht werkt. Eventueel een verschillende kleuren (golfllengtes).