Wie kan mij vertellen hoe VPN werkt en wat precies het voordeel is van zo'n verbinding?

Ik lees steeds meer over VPN-verbindingen, maar het is me niet precies duidelijk wat daar nu het voordeel van is. Kun je dan bijvoorbeeld niet gevolgd worden bij je surfgedrag, waardoor je minder SPAM in je inbox krijgt? Krijg je minder hinderlijke reclame banners? Kun je via zo'n verbinding inloggen op je beveiligde netwerk van je werk?

5 jaar geleden
in: Internet
1.6K

Antwoorden (1)

Een VPN zorgt er vooral voor dat een website jouw IP-adres niet ziet, maar het IP-adres van de VPN service. Een IP-adres geeft jouw locatie ongeveer weer.
Open deze site om te zien hoe dicht ze je locatie kunnen zien (wel met een landlijnverbinding proberen niet met 3g/4g) https://whatismyipaddress.com
Daarnaast zorgt een VPN nog voor een versleutelde verbinding, zodat de data die je verstuurt niet (makkelijk) te lezen is, mocht het onderschept worden.

Surfgedrag is dan niet meer tot jouw persoon te leiden, maar het heeft niks met spam te maken.
Spam krijg je als je e-mailadres bekend is bij een spammer. Dus dat staat hier los van.
Reclame staat er ook grotendeels los van. Die banners krijg je ongeacht of men weet wie je bent en waar je naar op zoek bent. Als je banners wil voorkomen moet je een adblocker nemen.

Kun je via zo'n verbinding inloggen op je beveiligde netwerk van je werk?
Ligt eraan wat je bedoelt te vragen. Als je op een beveiligd netwerk van je werk wil inloggen zal je aan de ICT-afdeling moeten vragen hoe dat moet.
Als je een VPN-dienst gebruikt zal dat denken ik wel kunnen, misschien ook niet, maar dat zie je dan snel genoeg.
Meestal wordt als je zo'n verbinding opzet met je werk al gebruik gemaakt van een vergelijkbare techniek.
===
Voordelen:
-Onderdrukking van jouw IP-adres
-Versleutelde verbinding
-Je kan vaak landen kiezen. Websites uit bijvoorbeeld de V.S. die normaliter enkel aan Amerikaanse IP-adressen laten zien kan je zo ook bekijken.
Toegevoegd op 11 maart 2019 10:39: tekst