Hoeveel zoekmachines bestaan er in totaal tegenwoordig?

Ik ken maar een paar zoekmachines: Google, bing, Yahoo! enzo, maar zijn er nog meer?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Dit is een mooi begin
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_search_engines#General

Het beste antwoord

23 stuks (bron)
-----
Bijna teveel om op te noemen.
-Google : grootste zoekmachine in Nederland en vele andere landen. In Nederland heeft Google een marktaandeel van meer dan 95%. Maar vergis je niet. In China bijvoorbeeld is de gigant klein met minder dan 2% marktaandeel. Let ook op welke versie je gebruikt. Google.nl of Google.com bijvoorbeeld (dat maakt nogal een verschil in zoekresultaat).
-Bing : begon als MSN Search en Live en is een zoekmachine van Microsoft. Bing is begonnen in 2009 en Nederlands tweede grote zoekmachine.
-Yahoo! : derde plaats staat Yahoo! Search. Yahoo begon als portal en door de overname van de zoekmachine Altavista een zeer grote speler.
- Baidu : voor velen hier onbekend, maar in het Verre Oosten een hele grote algemene zoekmachine. Baidu werd in 2000 in China opgericht. Bijna 90% van de gebruikers van Baidu komt dan ook uit China. Baidu is de op vier na meest bezochte website ter wereld.
- Ask : (voorheen Ask Jeeves – Jeeves, je alwetende digitale butler.) is net zo oud als Google. De Amerikaanse zoekmachine heeft ook landelijke versie, waaronder een Nederlandse. Met een recente make-over tot een hele witte saaie homepage is veel van de kritiek weggenomen (namelijk dat de website met werkbalkjes geen goede UX had).
- AOL Search : Vergelijkbaar met Yahoo! – een portal met nieuws, mails en een algemene zoekmachine.
- DuckDuckGo : Als je je privacy liefhebt, dan is DuckDuckGo een zoekmachine die je goed kunt omarmen. Want ze houden geen data van je bij (zeggen ze). De zoekmachine maakt gebruik van eigen data, en van ronnen als Yahoo! Search BOSS, Wikipedia en Wolfram Alpha.

Nog meer zoekmachines die de databases van meerdere andere gebruikt).
-Yandex
-Webcrawler
-Search
-Dogpile
-Startpage Ixquick
-Excite
-Info.com
-Lycos
-Metaspider

Gespecialiseerde zoekmachines
-Wolfram Alpha .. WA is een gespecialiseerde zoekmachine voor de wetenschappelijke wereld. Het maakt gebruikt van computational knowledge. In strikte zin is Wolfram Alpha geen zoekmachine maar een machine die antwoord geeft op vragen. Zeer de moeite waard is deze TED-talk over Wolfram Alpha. De maker laat zijn zoektocht zien om alle kennis berekenbaar te maken.
Po-lessen.nl .. is de opvolger van DaVindi; is een Nederlands initiatief en doorzoekt het open source Kennis.net. De zoekmachine is gericht op het onderwijs.

Nederlandse zoekmachines
.Vinden.nl
.Flippy
.Ilse
.Zoek.nl
.Voelspriet.nl