Hoe installeer ik een UTP-kabel?

Misschien een hele domme vraag. Maar wanneer ik antwoorden zoek op internet zie ik alleen hoe ik hem zelf kan maken ;)

Hoe installeer ik mijn utp kabel in mijn studentenkamer?

Situatie:
Er ligt een grijze utp kabel in mijn kamer. Er is een modem in de meterkast met vier ingangen, waarvan eén die van mijn kamer. Heb ik bijv. een router nodig?

De vorige bewoonster zei namelijk dat de wifi zo-en-zo heette, maar voor mij niet zichtbaar is wanneer ik tussen de netwerken kijk.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als hij aangesloten is op het internet in de meterkast inderdaad gewoon een router er op aansluiten met Wi-Fi. Dan heb je je eigen netwerk en kan je je Wi-Fi ook zelf beveiligen met een pasword en een zelfgekozen naam geven.

Antwoorden (1)

Als je modem vier ongebruikte ingangen heeft, heb je geen extra router nodig. Je kunt het uiteinde van de UTP-kabel in de meterkast in de modem steken. Meestal zijn de poorten genummerd. Je kunt hem bijvoorbeeld in poort 1 steken. Het andere uiteinde van de UTP-kabel kun je in je PC of laptop steken. Wanneer je modem al op internet is aangesloten, kun je hierna meteen op internet.

Hoe het WiFi netwerk heet is niet belangrijk. WiFi is draadloos. UTP is het bedraadde netwerk. Een tablet of smartphone heeft geen UTP-aansluiting en kan alleen via Wifi aangesloten worden.

Als je de UTP-kabel verwijderd, let er dan op dat je eerst het 'lipje' induwt, voordat je aan de kabel trekt, anders kan je connector beschadigen.