Waarom stopt de router soms met internet te bieden?

Hallo

Ik heb mijn netwerk uitgebreid met 2 extra Linksys routers die na mijn modem zijn geschakeld. Ze zou den correct ingesteld zijn volgens Linksys zelf. (heel) soms krijg ik de melding van mijn browser (tijdens het surfen op het internet) dat er geen internetverbinding is, ondanks mijn apparaten wel zijn verbonden. Het probleem lost zich dan na een 5-tal minuten terug vanzelf op.
De DHCP-server is al uitgeschakeld.

Ik heb al eens geïnformeerd bij mijn provider (Proximus), maar zijn hebben geen problemen.

Wat is het probleem precies? Of is dit niet te voorkomen?

Bedankt

6 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Antwoorden (1)

Jouw probleem begint met het feit dat je voor internet één gateway/toegangspoort moet hebben, door nu twee routers met je modem te verbinden heb je eigenlijk twee toegangspoorten gemaakt, nu praten routers het RIP met elkaar over de te adverteren routes, en hoe met zo weinig mogelijk ‘hops’ het internet bereikt(least cost route), met twee gelijkwaardig aangesloten routers zijn de ‘kosten’ die een hopje eigenlijk kost gelijk, immers is het voor beide routers één hop naar het internet en willen routers de goedkoopste route (lees minst aantal hops) adverteren. Wat bij jou nu gebeurt is dat BEIDE routers de goedkoopste route aanbieden, en kan het voorkomen dat de stemming wordt gewonnen door de andere router waarvan jij niet met wifi verbonden bent, en zo raak je de verbinding kwijt met het internet, immers is de andere router nu de gateway/toegangspoort naar internet geworden, die stemming wordt om de zoveel tijd gehouden, en als de router waar jij via wireless verbonden zit een keertje ‘wint’ dan heb je inderdaad na 5 minuten het internet weer terug.

Het beste is daarom één router aan te sluiten als gateway, deze mag eventueel ook de DHCP server zijn en de DNS relayen als het modem deze functionaliteit niet heeft, en plaats je die 2e router achter de eerste en maak je die als Accespoint, zo voorkom je dit soort rare verbindingsproblematiek.