Zijn top level domains gepatenteerd/gecopyright?

Zijn TLD's zoals die van .com en .nl gepatenteerd of gecopyright? of vallen deze onder de creative commons?

Toegevoegd na 34 seconden:
(of vergelijkbare licenties)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
1.1K
gvrox
6 jaar geleden
Wat is de achtergrond van je vraag ? De TLDs zijn geen uitvindingen, of "werken" in de zin van de auteurswet, dus de vraag is eigenlijk een beetje vreemd. Het zijn ook geen merknamen. Ze worden wel uitgegeven/geregistreerd door ICANN.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nee, maar wat mijn vraag is is of er een patent op het .com TLD zit, of dat het gewoon nagemaakt mag worden (zonder enige toestemming), bij wijze van spreken... ICANN beheert de domeinnamen, maar zijn die TLD's die zij bezitten dan ook echt van hun, of mogen zij het enkel beheren. (en is het daardoor het maken gepatenteerd)
tinus1969
6 jaar geleden
Hoe/wat wil je dan namaken?
gvrox
6 jaar geleden
Als jij je eigen netwerk begint dat helemaal losstaat van internet dan mag je best een .com TLD aanmaken, het is alleen niet erg nuttig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
oke, dat is wat ik graag wilde weten, maar als ik de DNS server openbaar wil maken, mag ik dan ook .com domeinen in mijn DNS invoeren of valt dat onder het copyright/patent?
gvrox
6 jaar geleden
Hoe wil je die DNS dan openbaar maken ? Op een prive-netwerk mag je best een .com domein aanmaken. Zoals ik al zei, er IS geen copyright of patent op een TLD. Het gebruik van merknamen (onder een TLD) kan wel beperkt zijn, zodra er verwarring zou kunnen ontstaan. In je eigen huis mag je best een apple.com aanmaken, zinvol is het natuurlijk niet.

Antwoorden (1)

Nee, er is geen patent of copyright op TLDs omdat ze geen uitvinding zijn en ook geen werk in de zin van de auteurswet. Dat wil niet zeggen dat je op internet zomaar gebruik daarvan kan maken, want de registratie en het gebruik van de TLDs wordt door de ICANN geregeld. Op een netwerk dat geheel onder jouw eigen beheer is, staat niets je in de weg om bestaande TLDs te gebruiken.
gvrox