Waarom wordt mijn routersnelheid nooit gehaald?

De internetrouter geeft aan: 294kbit up, 4102kbit down.
Dit was in april nog 2Mbit i.p.v. 4Mbit down (up is niet veranderd. Moet officieel 384kbit zijn trouwens - dat was 't een paar jaar geleden ook. Na een aantal keren router-resetten bleek de snelheid vanaf een gegeven moment onvoorspelbaar te zijn: ene keer 384kbit, andere keer 294kbit - maar meestal 294kbit, en vanaf een paar jaar geleden is dat niet meer gestegen).

Speedtest.net komt max. op 1,33Mbit down uit. Nu bijv. 1,27Mbit. De 294kbit up wordt ook nooit gehaald - ver daaronder.
Ik besef me nu dat, ook toen 't nog een 2Mbit verbinding was, de snelheid nooit boven die ±1,3Mbit uitkwam (nooit zo bij stil gestaan; maar ook al downloadde ik 40 files tegelijk met honderden sources: nooit gaf NetLimiter2 hoger dan ±1200kbit/sec. aan.

Ook als ik een andere PC aan de router hang (W2K-machine), komt die niet boven de 1,3Mbit uit.

De router is louter bedraad - geen draadloze mogelijkheden.

Wat klopt hier niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!
Volgens mij is bij niemand de up- en download snelheid ooit zo snel als het behoort te zijn, als waar je voor betaalt.
Ben nu ook wel eens heel benieuwd waarom dit zo is.

Antwoorden (3)

Het kan diverse oorzaken hebben; Maak je gebruik van een ADSL-verbinding? Dan kan het als oorzaak hebben dat er in de wijkcentrale dingen veranderd zijn in de bedradingen. Bij mij in de buurt wordt er nu glasvezel aangelegd. Ondanks dat ik gewoon via de kabel internet heb, merk ik dat mijn verbinding op dit moment erg schommelt.

Een andere optie is dat je misschien eens storingen hebt gehad en daarmee contact hebt gezocht met de helpdesk van je internetprovider? Vaak worden er dan bij het up en downloaden van gegevens naar je modem 'per ongeluk' instellingen gewijzigd.

Is het mogelijk om de router te voorzien van een nieuwste software-update, of kun je hem terugzetten naar zijn fabrieksinstellingen?

Je ziet, problemen met de verbindingen kunnen van heel veel factoren afhankelijk zijn. Het zou zelfs nog een mogelijkheid kunnen zijn dat men bij jou in de buurt is gaan graven en wat kabels heeft geraakt. Dit is bij kennissen gebeurt, daar heeft een buurman een nieuw tuinhekje geplaatst en sindsdien is de kwaliteit van internet en televisie nooit meer hetzelfde geweest, onlangs heel veel herstelwerkzaamheden van upc in dit geval.

De snelheid welke je isp aangeeft, is een snelheid wat je in theorie zou moeten halen. Helaas is het zo dat dit in de praktijk alleen maar een marketingpraatje is.

Ik hoop dat je hier iets meer mee kunt. Succes met zoeken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je router stelt zich in op de kwaliteit van de lijn op dat moment. Dus de opgegeven waardes door de provider, zijn maxima. De te halen snelheid is o.a. afhankelijk van afstand tot de centrale, het aantal laspunten e.d.
Ook het gebruik van wel of geen splitter of een slechte/goede splitter kan verschil uit maken.
In de dikke telefoonkabels heb je dan ook nog te maken met overspraak; dit is het verstoren van de signalen door de draadjes die ernaast liggen. Als de draadjes die er naast liggen niet worden gebruikt heb je er geen last van, maar als die ook druk zijn, kan het wel een klein beetje uitmaken.
Op zich verwacht ik niet, dat je een groot verschil zal merken tussen 384kbit up en 294kbit up. Tenzij je echt flink aan het uploaden bent, maar dan had je waarschijnlijk wel een snellere lijn aangeschaft.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoe ver zit je van de centrale?
Hier kan je het bij benadering nakijken.
De eerste 1 á 1,5 km is adsl redelijk stabiel, daarna gaat het hard naar beneden in snelheid.
http://www.speedtest.nl/ADSL/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bij je ADSL-kabel (grotere) adapters in de buurt liggen (printer, fax etc), heeft dit een negatieve invloed op de ADSL-snelheid.

Het rare is dat de router wel een 4Mb verbinding opbouwt, maar niet de passende data-overdracht heeft. Heeft speedtest.net altijd dezelfde download (dus bv. ook zondag morgen?). Veel van de speednetservers hebben maar een beperkte up- en downloadcapaciteit. Probeer het eens met die in Eindhoven (volgens mij TU). Die levert altijd wel een fijne snelheid om te meten. ;-)

Geeft dit geen verschil, probeer eens een andere splitter, vraag bij de provider na, of je aansluiting ADSL1 of ADSL2 is en pas indien nodig je router aan (niet alle routers kunnen ADSL2). Wat is je up- & downloadsnelheid met een andere router?