Wat is de oorsprong van het locatieteken?

Het locatieteken geeft op een kaart aan waar iets zich bevindt.

Wat is de oorsprong van dit teken? Heeft iemand dit ooit "zomaar" bedacht? Was er misschien een voorwerp dat deze vorm had en dat nu wordt gebruikt voor het locatieteken? Komt het ergens anders vandaan?

Picture for question
Cryofiel
6 jaar geleden
in: Internet
1.6K

Antwoorden (1)

De oorsprong ligt in kopspelden die al jarenlang gebruikt worden om in kaarten te prikken en zo locaties op fysieke kaarten aan te geven. De Deense ontwerper Jens Eilstrup Rasmussen ontwierp een gestyleerde digitale pin voor de lancering van Google Maps in 2005. Hij wilde dat de pin nauwkeurig een punt op een kaart markeert zonder de locatie zelf de verhullen zoals bij een ster of stip. De pin Google Maps raakt de kaart alleen aan op het exacte punt van de locatie. Sindsdien is dit ontwerp in allerlei variaties overgenomen door andere sites en navigatiesystemen. In 2014 heeft Museum of Modern Art in New York een ontwerp van de pin in haar collectie opgenomen.