Hoe snel is een email? Met andere woorden: hoe lang duurt het voordat mijn email aankomt bij de ontvanger?

Stel: ik stuur een email naar iemand in Australië. Hoe lang duurt het voordat mijn email daar aankomt? En zo mogelijk: hoe lang duurt elk onderdeel (verzenden naar provider, contact tussen providers, etc.)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
11.3K

Het beste antwoord

Er komen hier een paar dingen bij elkaar.

Wat gebeurd er: Jouw PC draagt het bericht over aan de mailserver. Als je online mailt, werk je meestal binnen de software van je provider. Deze mail server stuurt vervolgens een bericht de wereld in: Ik heb een boodschap voor mail domein [bv telstra.com.au]. In reactie roept de telstra server terug: Ik ben hier, laat maar komen dat bericht. De servers gaan vervolgens gegevens heen en weer sturen. Afhankelijk van de qualiteit van de verbinding en de grootte van het bericht is het gehele bericht binnen een seconde, of na enkele seconden tot minuten overgedragen. Op dat moment is het in principe beschikbaar voor de ontvangen.

De communicatie zelf gaat met de lichtsnelheid, en is vrijwel direct (Denk aan bv het chatten online met mensen uit australie: Daar is ook geen vertraging bemerkbaar).

Effectief is er geen reden waarom een bericht naar Australie veel langer duurt dan een bericht naar je buurman. Het verlies onderweg zal iets groter zijn, en er zijn een paar servers meer te overbruggen. Maar de verschillen zijn zo klein dat je dit niet echt merkt.

Als het wel lang duurt voor iemand anders het bericht ontvangt, komt dit door server/specifieke software, zoals virus scanners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dit enkele seconden duurt, want als ik mezelf een email stuur, heb ik het mailtje ook niet in een fractie van een seconde ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan 'flitsend' gebeuren, maar soms ook (veel) minuten duren. Hangt ondermeer af van de drukte op 't Internet en jouw provider!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een seconde tot, paar minuten, van een paar minuten tot uren, van uren, tot dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt ook aan de instelling van je eigen mailprogramma. Bij mij staat dat afgesteld op (1 minuut). Dat houd in dat hij elke minuut en wanneer ik het mailprogramma open, de post binnen haalt. Het kan dus wel binnen enkele secondes bij je provider zijn maar je ontvangt het op de tijden die je zelf instelt bij je mailprogramma. Dat vind ik bij mijn mailprogramma onder

hulpmiddelen -->> opties -->> algemeen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt het ik ook aan de internet verbinding die er is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stuur een e-mail naar jezelf en wacht af.