Zal er ooit een tijd komen dat bepaalde sites die nu gratis zijn, betaalde sites worden?

Bijvoorbeeld:

- youtube;
- hotmail;
- hyves;

enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Dat is niet zo'n makkelijke vraag om, zoals het op het eerste gezicht misschien lijkt, te beantwoorden denk ik.

Die mogelijkheid is zeker aanwezig. YouTube is bijvoorbeeld al begonnen met het gedeeltelijk aanbieden van content (complete films) waarvoor betaald dient te worden.

Een argument tegen het compleet betaald maken van bepaalde sites zou kunnen zijn dat, omdat het internet een, in de basis, open systeem is, er binnen no-time weer gratis concurrenten beschikbaar zullen zijn, waar de userbase van zo'n site dan haar toevlucht toe kan nemen.

Maar bij dit argument wordt dan denk ik te snel over het hoofd gezien dat het geen sinecure is om dit soort sites (die dan inmiddels al een flinke voorsprong hebben wat functionaliteit en aanbod betreft) uit de grond te stampen.

Internettechnologie blijft zich ook ontwikkelen en zal denk ik steeds geavanceerder worden, waardoor dit soort sites functionaliteiten gaan aanbieden die wel eens aantrekkelijk genoeg zouden kunnen zijn voor gebruikers om ervoor te willen betalen, simpelweg omdat concurrentie het niet bij kan benen, of kan bekostigen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zullen dus denk ik altijd een groot deel van gebruikers zijn die hun toevlucht nemen in gratis alternatieven. Maar datingsites weten tot dusver ook gebruikers aan zich te binden die bereid zijn te betalen voor de diensten. Ik zie niet in waarom dit op een zeker moment voor community sites en media sites niet zou kunnen gaan gebeuren.

Maar, wat ik zei, ik denk pas op het moment als dit soort sites overtuigende meerwaarde kunnen bieden ten opzichte van gratis concurrenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

neem aan van niet, dan is de goodwill gelijk weg. daarbij zou een site als youtube die goed verdient een winnend team niet moeten veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ook een goeie visie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Youtube verdient bijzonder weinig, sterker nog, ze draaien verlies. Veel bezoekers en veel content is heel duur. Niet voor niets hebben ze tegenwoordig advertenties onderaan beeld. Maar winst, nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen winst? het was 100 miljoen waard toen google het kocht. daar kom ik me bed wel voor uit.
Het zou goed kunnen, wie zal het zeggen.

Maar dan zullen er vast weer nieuwe, gratis, alternatieven worden opgestart.
rose
13 jaar geleden
Die sites zijn zo populair omdat ze gratis zijn. Wanneer je er voor moet betalen, dan zal het aantal bezoekers (leden) aanzienlijk teruglopen.
Er zijn dan genoeg andere sites die daar handig op inspelen en die sites dan overnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, neem bijvoorbeeld 'Schoolbank'. In het begin was dat gratis en kon je er van alles op doen, zoals klasgenootjes zoeken en hun belevenissen lezen en foto's bekijken en met anderen in contact treden
Tegenwoordig kun je alleen de site bezoeken en als je wat wilt lezen, moet je lid worden... Dus betalen!
Dag Schoolbank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gratis sites zullen altijd bestaan, de meesten van hen verdienen aan de reclame.
Zodra je moet betalen zijn ze lang niet meer zo aantrekkelijk en zullen ze minder bezocht worden.