Waarom moet je op sommige sites zo'n code invullen om aan te tonen dat je geen computer bent?

Er staat dan bijvoorbeeld: R35J7A en dan heel onduidelijk, vind het nogal irritant omdat het bijna onleesbaar is

Toegevoegd na 6 minuten:
En wat heeft iemand daar dan aan om een computer te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Het beste antwoord

Zo'n code heet een captcha. Je moet het invullen zodat de website weet dat een mens de website bezoekt.

Hier vind je er alles over:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Captcha

Een stukje uit die tekst:
Captcha's worden gebruikt om te voorkomen dat bots diverse online-diensten gebruiken. Captcha's verhinderen automatische deelname van bots aan online-opiniepeilingen en automatische inschrijving voor gratis e-mailboxen (die dan kunnen worden gebruikt om spam te verzenden), en voorkomen dat bots spam versturen door de (niet herkende) afzender een captchatest te laten afleggen alvorens het e-mailbericht te verzenden.

De eenvoudigste captcha's kunnen ondertussen door computers ingelezen worden.[1] Bij de meeste websites houdt dit de stroom van spamberichten tegen doordat de kostprijs van het ontcijferen van de captcha niet opweegt tegen de voordelen van het spambericht. Bij websites als Google, Hotmail en Yahoo is een mailaccount voor spammers heel wat waard,[2] en daarom gebruiken die ingewikkelde captcha's om de aanmaak van spamaccounts tegen te gaan.

Wanneer het ontcijferen van de computer niet meer loont kan men andere tactieken gebruiken om de test te omzeilen. Op sommige websites worden captcha's bijvoorbeeld bij de inschrijvingsprocedure gebruikt, om te voorkomen dat spammers automatisch grote aantallen accounts aanmaken. Spammers hebben echter een manier gevonden om deze beveiliging te omzeilen: een door de spammer beheerde site, bijvoorbeeld een pornosite, toont de captcha aan een bezoeker, alsof de oplossing daarvan voor de toegang van die site noodzakelijk is, en maakt gebruik van zijn oplossing om een account aan te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de moeite! ^^

Andere antwoorden (3)

Nou om te tonen dat je geen computer bent dus!
Je geeft zelf het antwoord al;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) + Een beetje extra uitleg had wel gemogen, maar je spreekt geen onwaarheden. ;-)
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al: Om aan te tonen dat je geen computer bent. Meer praktisch: om te voorkomen dat programma's spam en dergelijke gaan uitstoten op plekken waar dat niet gewenst wordt. De werking kan in twijfel worden getrokken. Het is onwaarschijnlijk dat er door malafide internetters geen programma's worden gebruikt die ook dit soort vangnetten kunnen omzeilen. Het zou ongeveer het laatste zijn waarin de mens binnen enkele seconden beter zou zijn dan de computer. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch is het voor computer programma's bijna niet te doen dat soort dingen te ontcijferen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch worden computers steeds geavanceerder en kunnen ze het steeds vaker wel. trouwens, tegenwoordig maken ze vaak gebruik van mensen uit het midden oosten om deze afbeeldingen voor een computer te ontcijferen, echt bizar!
Er zijn dus kwaadwillenden die door speciale software proberen in te breken in banken/internet providers etc. Deze software beschiet deze site met alle mogelijke combinaties van username en password. Ooit komen ze er zo dus in. Om dat nu te voorkomen moet je dus nog handmatig een code overtypen. Deze code staat dus als een soort afbeelding op het scherm op een zodanige manier dat deze (bijna) niet door software te lezen is.
Daarnaast is deze code nieuw bij elke inlog-poging.