wat is de meest veilige manier om anoniem te surfen?

Ik krijg zowat de rietepetiet van Facebook de laatste tijd. Kijk ik naar een site, krijg ik prompt nadien reclame over datgene naar wat ik gekeken heb.
Ook via andere kanalen merk ik dat surfgedrag gevolgd wordt.
Ik heb al eens rondgekeken op internet over hoe ik anoniem kan surfen. Heel wat programma's kan je downloaden. Ik heb echter vragen bij de veiligheid, dus of het geen schade aanbrengt aan mijn pc.
Verder heb ik ook chromodo proberen downloaden, naar verluidt een browser die je gegevens beschermt. Maar dit lukt niet... wat ik ook raar vind.
Wat kan ik het beste doen om meer privacy te krijgen in mijn surfgedrag?

7 jaar geleden
in: Internet
2K
Amadea
7 jaar geleden
Welk bestuursysteem gebruik je, Windows 10? Zie dan bij https://www.security.nl/posting/465069/Onderzoek%3A+privacyproblemen+met+Windows+10-laptops wat je in de instellingen kunt aanpassen om niet te worden gevolgd.
Pieter2011
7 jaar geleden
Met Firefox als browser en Adblock Plus als add-on heb ik nog nooit reclame op m'n pc gehad:
https://www.mozilla.org/nl/
https://adblockplus.org/nl/
liveisgreat
7 jaar geleden
Pieter2011 ook niet op Facebook? dan is dat wel een tip!
Pieter2011
7 jaar geleden
Als het goed is niet. Ik heb geen FB, maar kom op geen enkele site advertenties tegen. En als er toch eentje opduikt, kun je die met ABP definitief uitschakelen.
dudemeister
7 jaar geleden
gebruik geen google om iets op te zoeken
duck duck go traced niets
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is dit nog up to date? Ben zelf bezig met een VPN installeren, dat schijnt echt het best te werken.

Het beste antwoord

Je kunt een adblocker als Adblock Plus of Ublock Origin gebruiken om (vrijwel) geen advertenties te zien.
Bij Ublock kun je een privacyfilter instellen, zodat je beschermd bent tegen trackers.

Verder kun je om je privacy te beschermen de extensie Privacy Badger , Disconnect of Ghostery (eigendom van een advertentiebedrijf...) installeren.
De digitale burgerrechtenbeweging Electronic Frontier Foundation heeft voor Firefox en Chrome een extensie ontwikkeld die tracking tegen moet gaan. De Privacy Badger-tool blokkeert scripts, cookies en advertenties die het surfgedrag in kaart proberen te brengen.
Privacy Badger blokkeert automatisch alle trackers zonder dat je zelf iets hoeft aan te geven. De extensie werkt pas wanneer je meerdere websites bezoekt. Het leert al doende.

Je kunt ook Tor Browser installeren. Veilig, maar wel traag.
"Om anoniem te kunnen surfen bestaat al jaren de speciale Tor Browser waarmee u via het TOR-netwerk uw IP-adres en andere locatiegegevens kunt verbergen. Ook kunt u hiermee geblokkeerde websites bezoeken. Het TOR-netwerk wordt veel gebruikt door dissidenten, klokkenluiders, journalisten, activisten en vrijheidsstrijders. Keerzijde is dat ook veel criminelen van TOR gebruikmaken. Tor Browser maakt surfen anoniem, maar ook trager en u zult veel functionaliteit op websites missen.
TOR betekent The Onion Router. TOR is een open netwerk - beheerd door vrijwilligers - dat bestaat uit verschillende knooppunten (servers die onion routers heten) die ervoor moeten zorgen dat dat dataverkeer en communicatie anoniem verzonden wordt zonder dat de afzender of bron bekend wordt."
SimonV
7 jaar geleden
liveisgreat
7 jaar geleden
Facebook was de hele tijd "clean" maar heeft blijkbaar iets gevonden om ABP te omzeilen. Niet alleen krijg ik nu dus advertenties, facebook post ook advertenties in de newsfeed. Dus tussen de posts van vrienden e.d.
Maar die krijg je natuurlijk helemaal niet weg.
Ik ieder geval, ABP helpt niet meer. Er is naar verluidt ook iets over verschenen in de pers, dat Facebook iets gevonden heeft om adblockers uit te schakelen. Natuurlijk, ik begrijp wel, vele sites leven van reclame, dus netjes is het niet om ABP te installeren als je gratis van sites gebruik wil maken. Maar ik vraag me tegelijk af of er niet ook andere manieren zijn dan die eeuwige reclame om sites betaalbaar te houden.
Maar goed, bedankt voor je tips, ik ga eens het één en ander proberen.
liveisgreat
7 jaar geleden
gouden tips weer, dankjewel!
SimonV
7 jaar geleden
Graag gedaan.
Ublock Origin omzeilt adblockeruitschakelaars (zoals Telegraaf) beter dan ABP, is mijn ervaring.

Andere antwoorden (2)

Zelf kom ik op VPN gebruik uit als ik op internet zoek , maar ik zoek zelf ook nog verder. Als ik een betere manier vindt zal ik het laten weten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
VPN is de oplossing naar het schijnt. Dat in combinatie met de eerder genoemde maatregelen (adblocker) en wat voorzichtigheid is een goed begin.