Is 20MB internet via glasvezel sneller of even snel als 20MB ADSL?

Lijkt me duidelijke vraag.

9 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De snelheid is ook afhankelijk van de overboeking 1:10 1:5 of 1:20

Het beste antwoord

Qua downloadsnelheid zouden ze beide even snel moeten zijn.
Bij glasvezel loopt de uploadsnelheid echter parallel. Dat wil zeggen dat de uploadsnelheid gelijk is aan de downloadsnelheid.
Dit is bij een ADSL-lijn niet het geval; daar zal het eerder 20/4 zijn.

Wel is het bij ADSL de vraag of het abonnement gelijk staat aan wat er technisch haalbaar is. Het kan namelijk heel goed zijn dat je een ADSL-abonnement van 20 Mb/ps hebt, maar dat er slechts 16 Mb/ps haalbaar is, vanwege de afstand tot de wijkcentrale.
In bron 2 kan je checken aan de hand van je postcode wat er daadwerkelijk op jouw adres haalbaar is per ADSL.

Maar concreet: Wanneer er daadwerkelijk 20 MB/ps op je adres haalbaar is via ADSL zijn de downloadsnelheden gelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Glasvezel is sneller, want wij hadden eerst ook adsl en toen werd in onze wijk glasvezel aangelegd en het werd een stuk sneller.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoort geen fluit uit te maken.
20 Mb/ps is 20 Mb/ps; of dat nu per ADSL, BDSL, 4G, glasvezel, SHDSL of een andere vorm van datatransmissie is. Het geeft een snelheid weer.
Beweren dat 20 Mb/ps over glasvezel sneller is dan 20 Mb/ps over koper is hetzelfde als beweren dat een Ferrari sneller is bij 100 km/u dan een Lada die 100 km/u rijdt.
Dat je verbinding nu sneller is zal dus met andere factoren van doen hebben.
Daarnaast vind ik, met alle respect, het feit dat jij een snellere verbinding ervaart überhaupt al geen geweldige reden om aan te nemen dat glasvezel in het algemeen per definitie sneller is.

Andere antwoorden (1)

Nee, als beide verbindingen beide dezelfde snelheid leveren is het even snel, maar...
adsl is gevoelig voor afstand, dat wil zeggen hoe verder je van de centrale zit hoe minder snel je verbinding is. Glasvezel zou je in principe tot aan je huis moeten hebben, dus met een echte glasverbinding kan je hogere snelheden snelheden halen. Als je daadwerkelijk met beide dezelfde snelheid haalt is de snelheid gelijk, echter heb je een abonnement met 20mb/s dan zal vermoedelijk de glasvezelverbinding sneller zijn, omdat die qua snelheid eerder bij de geadverteerde snelheid komt. Dus je vraag is minder duidelijk dan je denkt.