Wat zijn de eisen van een betrouwbare website?

Net vroeg ik iets over hoe je zweten tegen kunt gaan met daarbij een site (http://www.goeievraag.nl/vraag/oksel-zweet.58809). Veel mensen hebben als reactie gegeven dat de site onbetrouwbaar overkomt.

Dus mijn vraag is eigenlijk: Hoe moet een site eruit zien om wel betrouwbaar over te komen? En wat komt absoluut niet betrouwbaar over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je n s achter je naam geplakt? Twas toch yellow?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee :-S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is t oke:) +1 goeie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je n bericht naar Barcelonaman stuurt,krijg je mn nr! Mijn e mail is kapot!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je nr? hoezo?

Het beste antwoord

proffesionele duidelijke opzet, niet teveel reclame, een goede contactpagina, waarbij ook gereageerd wordt. in geval van een webshop controleer ik het kvknummer, kijk ik welke betaalmogelijkheden er zijn (elk zichzelf respecterende webshop heeft tegenwoordig ideal) onbetrouwbaar: geen mogelijkheden om contact op te nemen, onduidelijke voorwaarden, gratis, of als je je email of tel nr zonder duidelijke reden op moet geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dingen die ik sterk vind meespelen:

- Taalgebruik, spelling en afbeeldingen. Hieraan kan je vaak redelijk goed aflezen of het door een kind/puber of volwassene gemaakt is, en of het door een amateur of deskundige gemaakt is. Door pubers gemaakte websites vertrouw ik uiteraard niet al teveel op. Info die deskundig overkomt, acht ik eerder betrouwbaar dan info die eruitziet als door een amateur geschreven. Alleen klopt dat niet altijd.
-
De aanwezigheid van een colofon/over ons, zegt vaak ook veel. Als die er niet is, vind ik het snel onbetrouwbaarder. En als die er wel is, kan je daar vaak lezen wat voor iemand deze informatie beschikbaar stelt.
Dingen met veel taalfouten beschouw ik eerder als onbetrouwbaar, hoewel dat niet altijd klopt.

- De genuanceerdheid. Echt betrouwbare informatie laat ook het tegendeel zien. Niks is zo zwart-wit, alles heeft ook nadelen. Websites die maar één kant van het verhaal laten zien, bijvoorbeeld alleen de voordelen, of juist alleen de nadelen, vertrouw ik niet zo. Die zijn denk ik eerder geschreven om mensen te overtuigen dan om objectieve informatie te geven.
Dingen die beweren hoe fantastisch iets wel niet is, zeg maar zoals in Amerikaanse zelfhulpboeken, die zitten te gooien met voorbeelden van mensen voor wie het fantastisch geholpen heeft, vertrouw ik ook niet zo.

- Bronvermeldingen, vooral als dat boeken zijn en niet websites, geven mij snel het gevoel dat de informatie betrouwbaar is.

- Aanwezigheid van eigen belangen. Verkoopt de website ook producten, of is het in diens belang dat men positief ergens over denkt (bijvoorbeeld een website van de eier-industrie), dan houd ik daar wel rekening mee bij het inschatten van de betrouwbaarheid van de informatie.

Maar natuurlijk kan een amateur die nergens iets vanaf weet op deze manier een website maken die enorm betrouwbaar overkomt, maar wel vol leugens staat.

Jouw site komt op mij inderdaad zeer onbetrouwbaar over. Dit vanwege de eigen belangen, maar ook vanwege de ongenuanceerdheid (Nu 8 Maanden Later Zijn 953 Mensen Succesvol Van Hun Zweten En De Geur Afgeholpen.) en al die Hoofdletters Bij Elk Woord en het rood bij alle belangrijke begrippen.
Hij probeert te hard je te overtuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet MIJN site hoor... maar wel goed antwoord thnx! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Ik denk dat het een standaard opzet is, want ik kom zoiets vaker tegen. Het bestaat ook nog uit één lange pagina, duidelijk opgezet om te spammen. Ik denk dat dit een of andere dienst is die de schrijfster van het boek heeft omarmd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh nee, dat bedoelde ik ook niet! Met 'jouw site' bedoelde ik 'de site die jij noemde'! :)
Een goede website is ook afhankelijk van de doelgroep.
Voor de site die je hier als voorbeeld gaf is het eerste dat opvalt, en vraag tekens opwekt bij mij, de slechts layout. Het is een standaard witte pagina met één header bovenaan en een schaduw randje aan de zijkant. Waarschijnlijk een gratis gedownload layout die zelf is aangepast zonder dat hier kennis voor is geweest.
Een betrouwbare site die iets probeert te verkopen zou een nette layout moeten hebben waarin je in één oog opslag ziet wat het doel van de site is zonder dat het echt nodig is de teksten te gaan lezen. Denk dus aan een afbeelding van het product.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook staat op deze site alle informatie op één pagina. Hierdoor is er nauwelijks overzicht.
Er worden hier op één pagina meerderen producten aangeboden, opzich is dit niet verkeerd (denk aan een overzicht met alle producten) maar er staat hier té veel informatie. Als je aan het orienteren bent op een product wil je snel kunnen zien welke producten er te vinden zijn op de site en een korte beschrijving wat het product is (met mogelijk een afbeelding) Zodra je daarin dan je keuze hebt kunnen maken, of meer informatie wilt zou je naar een volgende pagina kunnen gaan en daar alle benodigde informatie van het product willen vinden.

Ook heeft deze site geen automatische betaling afhandeling wat mij doet vermoeden dat er iets niet deugt. Het is tegenwoordig voor iedereen mogelijk om betalingen automatisch af te handelen op de site, dit mits je een aantal goed keuring stappen hebt doorlopen voor de Ideal (bank betaling) hebt afgehandeld. Hier word er, zo lijkt het, alleen een bericht naar de eigenaar gestuurd die je een rekening stuurt. Daardoor moet je zelf het geld overmaken en is het moeilijk om later aan te tonen dat het voor een product was die je nooit hebt gekregen.

Ook is er op de site niks (of niet duidelijk, want ik heb niets zien staan) te vinden over de voorwaarde die zij hanteren.

En ook is er op de site geen beveiligde verbinding (SSL verbinding) aanwezig, zelf niet bij het aanvragen van de betaling. Deze verbinding geeft aan dat alle informatie die je invult en verstuurt gecodeerd worden verzonden zodat die niet door derden onderschept kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de site die jij aangeeft, ligt voor mijn gevoel de verkoopfactor er TE bovenop. Alsof het wel moet werken en dat wordt aan alle kanten bevestigd met verhalen.
Dit is voor mij te aggressief. Als het te mooi is om waar te zijn, moet je op je hoede zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind met name de contact gegevens en telefoonnummer heel belangrijk. Verder moet de website nieuws en activiteit uitstralen, zodat je ziet dat mensen ermee bezig zijn. Een forum of gastenboek schept ook enorm veel vertrouwen en helemaal als er recensies worden gegeven bij producten. Een website die een hyves of twitter account doet het ook goed. Als een website bovenstaande punten uitstraalt dan, twijfel ik geen moment om te bestellen.