Hoe komt het dat op het internet zomaar porno te zien is?

Het mag niet zomaar in het openbaar op straat, maar waarom dan wél op het internet? Waar jonge kinderen het ook allemaal kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet
2.6K

Antwoorden (4)

Porno op straat mag niet omdat dat nu eenmaal de regels zijn in Nederland en veel andere landen.
Internet daarentegen is niet van een organisatie/land/overheid; hetgeen betekent dat er geen "wettelijke" regels zijn. In principe is daar alles toegestaan. Wel is het zo dat overheden algemeen aanvaardbare uitwassen (kinderporno, drugs etc) van het internet proberen te weren door het óf te blokkeren óf te vervolgen. Porno wordt blijkbaar niet als een dergelijke uitwas gezien.
Daarnaast is het voor een overheid ook zo goed als onmogelijk om er wat tegen te doen. Nederland kan niets doen tegen porno die verspreid wordt vanaf een server die in een ander land staat omdat zij daar geen jurisdictie heeft. Om iets te weren zouden alle landen dus hun handen ineen moeten slaan. Als we zien hoe moeilijk het is om de landen gezamenlijk een vluchtelingen probleem, of "Syrie" op te lossen zie ik het voor porno niet zo gauw gebeuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat komt door de open en experimentele manier waarop het internet is ontstaan. Toen men begon met het internet had men niet het idee dat dit tot het fenomeen uit zou groeien wat het nu is. Het is nooit begonnen als een entertainmentbron, maar als een informatiedelingsbron tussen overheden en scholen. Ook kan alles en iedereen een website oprichten en is er weinig wetgeving in te voeren aangezien het een internationaal karakter heeft. Daarnaast kan men niet zoals bij TV werken met een "na tien uur" mag er meer beleid, wederom vanwege het open en internationale karakter.

Ondertussen zijn er een hoop bedrijven die allerlei filters en blokkades voor kinderen in kunnen stellen, zodat de noodzaak niet hoog meer is.

Het alternatief zou iets als het volgende onwerkbare idee zijn:

Alle pornosites moeten worden geblokkeerd door tenzij ze een aanmeldingsprocedure kennen die checkt of de gebruiker 18+ is, en dan niet een "ik beloof dat ik 18 ben"-knop, maar een check dmv bijvoorbeeld aantonen dat je een creditcardhouder bent.

Gevolg: providers als KPN en Ziggo hebben een dagtaak aan het blokkeren van de hordes nieuwe URL's die elke dag opduiken, of er moet een instantie opgericht worden die dat de hele dag gaat doen. Daarnaast zou dit met een simpele proxy vermeden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat daar behoefte aan is en niemand het kan verbieden.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De staat kan het verbieden, online wapens verkopen is ook verboden, net als haatsites, net als drugs verkopen. Dat is allemaal verboden als de staat wilt kunnen ze porno ook verbieden, kijk maar naar Islamitische landen waar ze VPN's gebruiken om naar Porno te kijken.
tinus1969
8 jaar geleden
@kees52, zo'n verbod is nauwelijks afdwingbaar. Al is het maar omdat de servers overal en nergens staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Niet op serverniveau de Nederlandse staat heeft daar niks over te zeggen, maar op ISP-niveau. Denk aan de piratebayblokkade. http://www.computeridee.nl/nieuws/brein-stapt-weer-naar-rechter-voor-pirate-bay-blokkade/ Ook niet echt handhaafbaar maar makkelijk, afdwingbaar. Staat ook helemaal in mijn antwoord beschreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of denk aan:
http://www.ad.nl/ad/nl/5601/TV-Radio/article/detail/1952528/2010/03/29/Europa-wil-kinderpornosites-laten-blokkeren.dhtml Blokkeren, dus niet een server neerhalen.
Het is bij Wet niet verboden om pornografische beelden beschikbaar te stellen op internet (uitzonderingen zoals kinderporno daargelaten).

Het is dus gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Er is vanuit de bevolking vraag naar internet porno en bedrijven als PornHub zetten hier een aanbod tegenover. Zolang bepaalde grenzen niet overschreden worden (aanbieden van kinderporno, beelden van verkrachting of bestialiteit), doen zij dus niets verkeerd.

Let wel: dit gaat over Nederland. Je hebt bepaalde landen die wél wettelijke bepalingen hebben met betrekking tot het aanbieden van internet porno. Je kunt dan denken aan landen met bijvoorbeeld Islamitische wetgeving (Iran). Op het aanbieden van porno staan fikse straffen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kinderen kunnen natuurlijk ook gemakkelijk porno vinden op het web. Je moet echter weten dat je niet alles kunt regelen met een wet of met regels. De overheid legt de verantwoordelijkheid voor het afschermen van porno op het internet dan ook bij de ouders. Zij moeten ervoor zorgen dat bepaalde sites geblokkeerd zijn op hun computer.