Hanteren de verschillende zoekmachines heel andere criteria? Zo ja, met welke verschillen?

Er zijn verschillende zoekmachines zoals google bing etc. Maar in hoeverre komen de resultaten overeen en waardoor worden de verschillen gemaakt?

8 jaar geleden
in: Internet
1.5K

Het beste antwoord

In grote lijnen zit er weinig verschil tussen de resultaten van verschillende zoekmachines (Google, Bing, Yahoo).
Google blijkt doorgaans toch iets beter te scoren dan Bing (Yahoo maakt gebruik van de "motor" van Bing).

Het door Microsoft ontwikkelde zoekalgoritme voor Bing lijkt in vele opzichten sterk op dat van Google. De trends worden over het algemeen ook in de zoekresultaten van Bing waargenomen.
Ervan uitgaande dat Google de standaard zet, lijkt Bing wel wat achter de feiten aan de te lopen.
Als het op details aankomt is Bing minder goed in staat de kwaliteit van backlinks vast te stellen.
Betaalde links heersen in zowel Google als Bing en kunnen zorgen voor verschillende resultaten.

Details:

Zoekopdrachten met een dubbelzinnige betekenis
Google: Wanneer iemand in Google zoekt op een zoekwoord met een dubbele betekenis, heeft Google de neiging om de meest populaire website weer te geven met het zoekwoord als eerst in de titel tag.
Bing: Een zoekopdracht met dubbele betekenis in Bing, zal er waarschijnlijk voor zorgen dat lokale zoekresultaten als eerst worden getoond.

Domeinleeftijd en pagina-autoriteit
Google: Domeinleeftijd is voor Google minder belangrijk dan voor Bing. De kwaliteit van de links die verwijzen naar een domein zijn echter wel van cruciaal belang. Hoe ouder een domein, hoe groter het aantal inkomende linkjes doorgaans is. In tegenstelling tot veel online marketeers denken, heeft Google geen voorkeur voor domeinextensies als .edu of .gov in de zoekresultaten. Deze sites zijn doorgaans simpelweg uitgerust met meer en waardevollere content, in combinatie met een gezondere hoeveelheid aan backlinks. Dit resulteert weer in betere posities in de zoekresultaten.
Bing: Bing hecht veel meer waarde aan de leeftijd van een domein en heeft ook meer waarde aan .edu en .gov websites. In Bing krijgen deze websites dan ook een streepje voor in de zoekresultaten.

Toegevoegd na 6 uur:
Voor mij is een handig verschil tussen Google en Bing dat ze een verschillende cache hebben. Soms staat er nog wel informatie in de cache van de Bing en geen of andere info in de cache van Google.

Toegevoegd na 6 uur:
Opmerkelijk: googel je op bijvoorbeeld "bad results Microsoft" dan krijg je bij Bing (van Microsoft) 5 miljoen hits. Bij Google krijg je 50 miljoen hits.
SimonV