Hoe weet een server dat je gestemd hebt?

Bij internet stemmingen kan je vaak 1x per 24 uur stemmen, hoe weet men dat jij al gestemd hebt en hoe werkt het dan dat het 24 uur later wel weer kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.7K

Het beste antwoord

De poll waarop je stemt slaat enkele gegevens op die je computer uniek maken. Enerzijds heb je je ip-adres. Dat is een cijfercode die je computer aanmaakt en uniek is voor jouw computer. Anderzijds heb je een 'cookie.' Nee, dat zijn niet de kruimels die je aan je pc achterlaat als je een koekje hebt gegeten, maar kleine bestanden die je computer opslaat om bijvoorbeeld wachtwoorden te onthouden. Het kan dus ook onthouden of je al dan niet hebt meegedaan aan een internetpoll.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste servers zullen je ip-adres in een database opslaan, samen met de tijd van het uitbrengen van je stem.

Bij een volgende poging kan dan gemakkelijk worden nagegaan of je vorige stem-poging wel 24 uur geleden was.

Cookies zijn hiervoor minder betrouwbaar, die kun je gemakkelijk verwijderen (en dan zou je opnieuw kunnen stemmen).
rose
13 jaar geleden
Zoals ze al vertelden hier wordt de stem opgeslagen op het IP adres van de computer( internetverbinding) Dit kun je vergelijken met een huisadres.
Bij een poll kan ik bv instellen hoevaak iemand mag stemmen. 1 x per dag 1 x per week, onbeperkt of bv elk uur.
Een Poll is natuurlijk minder betrouwbaar als 1 persoon heel vaak mag stemmen, dan krijg je dus een vertekend beeld. Daarvoor zeggen de meeste beheerders dat er maar 1 keer gestemd mag worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat door middel van cookies. Je kunt ook 'valsspelen' door met een andere browser nogmaals te stemmen.
De vraag is alleen wat je ermee opschiet en of het wel nut heeft.