Wat betekend .nu bij een site naam?

Site's als vertalen.nu
Waar staat de nu voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
7.5K

Antwoorden (2)

De extensie .nu is oorspronkelijk aangemaakt voor het Polynesische eiland Niue, maar .nu domeinnamen zijn vooral in Nederland populair door hun betekenis.

Dankzij de fonetische mogelijkheden van de .nu domeinnaam is het een erg populaire extensie. Voorbeelden als waarbenje.nu en helpmij.nu spreken wat dat betreft boekdelen. De URL is dan ineens een complete Nederlandse zin geworden die bovendien aansprekend van karakter is. Vandaar dat de extensie .nu vooral in ons land zeer gewild is. Niet alleen met de intentie om er een verkoopgerichte website van te maken, maar ook als aanvulling op de domeinnamen met andere extensies die al in het bezit zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier vind je er meer informatie over:
http://en.wikipedia.org/wiki/.nu en
http://nl.wikipedia.org/wiki/.nu

De .nu-landextensie wordt beheerd door .NU Domain Ltd van Internet Users Society Niue. De overheid van Niue boycot deze commerciële aanbieder en gebruikt zelf de .com-extensie.

Het gebruik van de .nu-domeinnamen is in verschillende landen een populair alternatief voor de grote registraties als .com en .net, omdat .nu wordt uitgesproken als het Engelse 'new' en daarmee dus voor nieuwssites een slimme toegangsweg is. Om een vergelijkbare reden is het in Frankrijk populair voor pornosites, omdat het Franse 'nu' naakt betekent. In Nederland, Vlaanderen en Scandinavië heeft het woord 'nu' daarnaast de associatie met 'onmiddellijk' en 'op dit moment'.