Ik heb onbeperkt downloaden (euhony). Maar is dat echt onbeperkt downloaden?

http://www.euphony.be/site/internet/eusurfnolimit.php?id=&con=BELGIE%20%28NL%29

Hoeveel mag ik dan downloaden alvorens ik een waarschuwing krijg per maand? 100 GB? 200 GB? 50 GB? 90 GB?

Ik zit veel op streaming sites en tv sites en download demos van spellen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Nee, dat is niet echt onbeperkt downloaden.

Het staat niet vantevoren vast wanneer ze je snelheid zullen inperken; ze maken gebruik van FUP.
Van de site:
"Voor het product “EuSurf@No Limit” hanteert Euphony een zogenaamde “Fair Use Policy” (eerlijk gebruik). Dat betekent dat iedereen veel mag verbruiken, zolang dit de integriteit, stabiliteit en werking van het netwerk waarvan Euphony gebruik maakt voor haar ADSL-producten niet in gevaar brengt. Zodra Euphony de melding binnen krijgt dat er een overdreven verbruik werd vastgesteld binnen een individuele surfsessie van een klant, kan de klant hierover een waarschuwing ontvangen. Indien de klant deze waarschuwing negeert houdt Euphony zich het recht voor om de klant voor minstens twee weken de snelheid van de verbinding drastisch te verminderen. Bij herhaaldelijk in gevaar brengen van het netwerk door overdreven verbruik houdt Euphony zich ook het recht voor om de lijn van de gebruiker tijdelijk stop te zetten."

Oftewel: je krijgt altijd eerst een waarschuwing voordat ze je snelheid inperken. Totdat je zo'n waarschuwing krijgt kan je natuurlijk downloaden wat je wilt.
Ze zullen in de praktijk waarschijnlijk een vergelijk maken tussen jouw en het gemiddelde - en als jouw verbruik meer is dan bijv. 20x dat gemiddelde, krijg je misschien zo'n waarschuwing.

#1
Ze kunnen vantevoren niet zeggen of dat 't getal '20' zal zijn of een ander getal - want het is niet vantevoren te zeggen wat het gemiddelde zal zijn (in jouw wijk - de wijkapparatuur moet het aankunenn) of wanneer hun (landelijke) capaciteit bereikt zal worden. Dat getal kan ook veranderen in de loop der tijd.
Ze zullen waarschijnlijk ook langzamerhand hun capaciteit uitbreiden, naarmate hun financiële situatie beter wordt. Met enig geluk houden ze genoeg capaciteit over, en krijg je nooit een waarschuwing.

Kortom, ze houden (bewust) een grote slag om de arm en vantevoren valt er niet zoveel over een harde limiet te zeggen. Als je meer wilt weten, zal je ze moeten bellen: +32 3 201 63 63
Of mailen: klanteninfo puntje be apenstaart euphony dot com.
Waarschijnlijk zullen ze zich op de vlakte houden, vanwege #1 (de onzekerheidsfactoren). Ze zullen waarschijnlijk de tekst herhalen zoals aangegeven op hun site.

In Nederland hoor ik nooit meer mensen over FUP - in België nog wel steeds. In dezen loopt België gewoon achter.

Toegevoegd na 11 minuten:
Met het programmaatje NetLimiter2 kan je trouwens zelf bijhouden wat je down/uploadt.