Bekend is dat het gebruik van grote letters op chatsites ed aangeeft dat er geschreeuw wordt. Hoe is men hierop gekomen?

Als je veel hoofdletter sgebruikt op internet dan schreeuw je, volgens wie, wie heeft dat bedacht? Kan er nog iets anders worden bedoeld? Moet je dat dan uit de tekst en omstandugheden kunne opmaken?Hoe werkt het en wie daar meer info over. Zelf zou ik denken dat dikgedrukt bold,, schreeuwen is en groot schrijven aangeeft dat het belangrijk is.Wie weet hier meer van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld kijkt naar stripverhalen, dan zie je vaak, als iemand schreeuwt dat alles in hoofdletters staat.

Het beste antwoord

Dit zijn vaak ongeschreven regels die door veel voorkomend gebruik als vanzelfsprekend worden ervaren. (zoo ook bijvoorbeeld het gebruik van emoticons)
Geschreeuw is altijd heftiger aanwezig dan gepraat. In theaterthermen maak je je emotie ook letterlijk groter als je van serieus naar boos en woedend gaat. In strips is een schreeuw ook meer aanwezig dan een fluisterende boodschap. Bij een dik gedrukt lettertype is de boodschap wel meer aanwezig dan bij het normale font maar in volume toch een stuk minder.

Toegevoegd na 1 minuut:
een stuk minder... dan bij een groter formaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zit al heel lang in onze geschreven taal om dat op deze manier uit te drukken. Dit was al zo voordat er sprake was van internet, ook in (getypte of handgeschreven) brieven en in boeken waren groot geschreven hoofdletters een weergave van geschreeuw.

'Vet' schrift (dus b.v. nog een keer over je letters heen gaan of je letters overtypen) werd gebruikt om aan te geven dat iets belangrijk was, 'italic' (scheef geschreven of getypt) vaak om aan te geven dat het om gedachten gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu uit eigen ervaring moet ik toegeven dat als men bepaalde dingen in hoofdletters schrijft dat dit dan wel agressiever of dreigender overkomt en op verschillende fora's worden er waarschuwingen gegeven om de toon vriendelijker te houden ...Dus waarom ;het klinkt nogal indringend en dominerend vergeleken met dingen in gewoon schrift ....Lees zelf maar eens iets die aan je gericht is en men begint je fouten te benadrukken in grote koeieletters dan klinkt dit toch tamelijk negatief he dus ja daarom dat men zoiets niet op prijs stelt ,het getuigt van respect dus.Angelheart