Aan welke factoren kan het allemaal liggen dat ik geen IPv6-adressen kan bereiken?

Ik zit hier in het buitenland op een Wi-Fi router die (ik geloof) via 4G-modem(dat is dus niet via een mobiele provider, maar via een lokale provider) verbinding maakt met het internet.

Ik probeerde even te testen( http://ipv6-test.com/ ) op Chrome en Firefox en kreeg voornamelijk 0-4 op IPv6 bereikbaarheid.

Nu is de vraag welke factoren hebben invloed op het kunnen bereiken van IPv6. En welke veranderingen zal dat teweeg gaan brengen op consumentenniveau? Zullen straks mensen met verouderde apparatuur IPv6 niet kunnen bereiken? Zullen providers straks allerlei oude modems/routers moeten gaan vervangen? Zijn er straks laptops/desktops of gekker tablets/smartphones die straks niet op IPv6 kunnen vanwege oude netwerkmodules?

Is er nog een instelling in browsers/OS die veranderd kan/moet worden? Ik lees in wat artikelen dat ik op chrome op deze pagina chrome://net-internals/#dns wat moet veranderen, maar daar zie ik niets om te veranderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog best lastig hè, hypothetisch denken. Het idee erachter is dat je een probleem kan voorzien voordat het probleem zich daadwerkelijk voordoet, of direct weet om te gaan met een probleem op het moment dat het zich voordoet. Als je nu de test even doet kan je zien of je al IPv6-gereed bent. Zo niet kan je alvast voorbereidingen treffen, zodat je op de dag zelf niet op stel en sprong wat moet gaan veranderen/kopen/upgraden om normaal te kunnen internetten. Als je iets niet begrijpt, betekent het niet gelijk dat het onzinnig is.

Het beste antwoord

Alle schakels tussen jou en het internet moeten aangepast zijn aan IPv6. Je provider en de apparatuur bij je thuis. In principe zal je PC het wel kunnen, maar er is standaard geen connectiviteit mogelijk tussen beide systemen. Daarvoor heb je zg Dual Stack apparatuur nodig. Zolang niet alle ketens in de schakel zijn aangepast zal het niet werken en daarvoor moet je dus inderdaad alle modems/routers vervangen. Een mega-operatie waarvan het bovendien onduidelijk is wie dat allemaal moet gaan betalen...
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Het lijkt me duidelijk wie wat betaalt. De consument betaalt opnieuw voor laptop/netwerkmodule/eigen router/hub(als deze IPv6 wil), de provider betaalt voor de modem/router die ze normaal ook leveren (en de consument betaalt dat weer in de vorm van abonnementsgeld). Maar ik neem aan dat de modem/routers van de laatste 3 jaar toch wel IPv6 geschikt zijn? Of zijn er juist gevallen bekend van providers die tot een jaar of wat geleden nog doodleuk non-IPv6 spul verdeelden? In dat geval zou ik zeggen eigen schuld dikke bult voor de providers. Ik heb nog nooit voor een modem(modem/router) betaalt, is dat bij andere providers anders? Maar alles dus, nou dat gaat nog leuk worden dan op GV als IPv6-only sites vaker de kop op gaan duiken. Voordat je er dan achter bent dat dat het probleem is en in welke schakel.... . Had je de testsite geprobeerd trouwens? Kom jij wel op IPv6?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou je de test willen draaien? Ben benieuwd of er iemand doorheen komt.
escape
9 jaar geleden
Natuurlijk kom ik daar niet doorheen.
Ik zit bij Ziggo. Het modempje is dan wellicht IPv6 compatibel, maar dat is Ziggo zelf nog niet. Als je zoekt op internet dan lees je dat Ziggo de stap naar IPv6 elk jaar weer uitstelt. Dat is logisch, want er is nog geen enkele noodzaak.Overigens wordt het wel wennen, zo zonder NAT met meer IP-nummers in je huis dan er nu IPv4 adressen in de wereld zijn :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het op een rijtje zet dan moet zo ongeveer het volgende geregeld zijn:
- jde software op je pc moet er mee om kunnen gaan ( waarschijnlijk het minste probleem)
- je outer moet er mee om kunnen gaan
- je provider moet er mee om kunnen gaan
- de provider van de diensten waar je naar toe wilt moet er mee om kunnen gaan
- de diensten die je wilt bereiken moeten er mee om kunnen gaan Als dat niet geregeld is dan is een dienst niet via IpV6 bereikbaar. Op dit moment is de adresspace in Zuid Amerika praktisch op voor IPv4 terwijl men nog niet echt begonnen is IPv6 te implementeren. Als dat op gang gaat komen en mensen krijgen daar alleen nog nieuwe IPv6 adressen dan kunnen die dus het hele IPv4 domein van Zuid Amerika niet bereiken. Dat is bepaald niet het idee van internet.