Hoe komt het dat de IPv4 adressen nog niet op zijn?

Enkele jaren geleden werd hel en verdoemenis gepreekt over het opraken van de IPv4 IP-adressen.

Voorbeeld (juli 2010):
"Nog 340 dagen en dan zijn alle overgebleven 232 miljoen IP-adressen wereldwijd vergeven. De ontwerpers van het internet konden dertig jaar geleden niet vermoeden dat de wereld haar vier miljard internet-protocol (IP) adressen zo snel zou opgebruiken. Vooral de smartphones zijn verantwoordelijk voor het opslurpen van de IP-adressen."
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-klok-tikt-voor-ip-adressen

De enige oplossing zou de overgang naar IPv6 zijn, maar de apparatuur in de wereld was daar niet klaar voor destijds.
Nu, jaren later, is het tekort aan IPv4 adressen verdwenen als de fameuze zure regen. Wat is er gebeurd?

escape
9 jaar geleden
in: Internet
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/IPv4_address_exhaustion#Early_mitigation_efforts Ze doen nu nog wat pogingen om alles uit te stellen. alles eruit te persen. Bijvoorbeeld grote blokken die ooit aan grote bedrijven zijn weggegeven gedeeltelijk terug te nemen. Daarnaast zijn ze al rustig aan bezig met IPv6. Als jij alleen een IPv6 adres neemt, dan kan een ander toch nog dat IPv4 adres gebruiken wat jij laat liggen. http://www.theregister.co.uk/2014/06/13/microsoft_runs_out_of_us_ipv4_addresses_for_azure_servers/ Net even getest (zit nu in het buitenland, met een knakenverbinding en ik kan geen IPv6-sites bereiken: http://test-ipv6.com/ )

Het beste antwoord

Hoewel je er als consument nog niet veel van merkt zijn ze praktisch gezien eigenlijk al wel op. Wat er nu gebeurt is dat ip adressen die wel zijn uitgedeeld maar nog niet in gebruik zijn alsnog gebruikt worden maar dan door andere organisaties dan aan wie ze zijn toegekend. Ook worden adressen die weer vrijkomen weer snel opnieuw ingezet.

Bovenstaande kan tot verwarrende situaties leiden. Bijvoorbeeld als iemand erachter probeert te komen waar het ipadres wat hij gebruikt gelocaliseerd is. In plaats van Appingendam kan daar dan staan dat hij in Mumbai woont omdat er gebruik wordt gemaakt van een adres dat daar geregistreerd is.

Voor de stand van zaken, lees de blog eens die ik gelinkt heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

(gedeeltelijk antwoord)
Je zou zeggen dat met al die thuisnetwerken tegenwoordig de IPv4 eigenlijk allang op moeten zijn. Dat dat niet zo is komt door het volgende.

De router past iets toe wat IP-masking heet. Werkt feitelijk heel simpel.
Alle IP-adressen die je aan je LAN-kant (Local Area Network) bestaan niet voor de WAN-kant (Wide Area Network). De router geeft aan elk datapakketje wat vertrekt naar het Internet (de WAN-kant dus) zijn eigen adres mee. Wat dus wel een "echt" IP-adres is. Als er een antwoord komt dan stuurt hij dat door naar de LAN-kant en het apparaat wat om dat antwoord gevraagd heeft.
Wat je verder voor IP-adressen aan je LAN-kant hangt moet je dan zelf weten. Als je daar niets aan verandert dan staat dat op 192.168.1.x (x staat voor een "willekeurig" cijfer minimaal 1 (pikt de router zelf in) en maximaal 254).
En zo hangen er in (bijna) ieder thuisnetwerk uiteindelijk allemaal dezelfde IP-adressen maar ontstaan er geen conflicten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de ip adressen zijn wel op. organisaties die ip adressen uitgeven hebben ze echter op voorhand ingekocht dus vandaar dat het lijkt dat ze niet op zijn. en natuurlijk gebruikt iedereen voor zijn interne netwerk ip adressen in de private range. daarnaast zijn veel bedrijven bezig met de overgang naar ipv6 in combinatie met direct access
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de thuisgebruikers wordt IPv4 nog veel gebruikt, maar voor de zakelijke markt is nu de optie IPv6 en deze optie heeft verlichting gegeven. En daardoor zijn weer IPv4 adressen vrij gekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Zebedeus1958, ja dat klopt. Bill Gates schijnt ook gezegd te hebben dat 640 kilobytes werkgeheugen genoeg is voor iedereen. Volgens mij was dat eind jaren '70.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.howstuffworks.com/tech-myths/5-myths-about-bill-gates3.htm Hij zag overigens ook niks in Ethernet als netwerkstandaard. Oh dat verhaal ken ik nog niet, wat was exact zijn bezwaar, heb je een linkje (kan zo snel niks relevants vinden)? Overigens neem ik aan dat hij een andere standaard voor ogen had die dan min of meer hetzelfde zou doen, maar dan volledig door MS gepatenteerd natuurlijk :D Dat is namelijk het grootste probleem wat ik heb met de werkwijze van MS. Zorgen dat alles hun "standaard" wordt. Of alles wat logisch is patenteren. http://tweakers.net/nieuws/32198/microsoft-krijgt-patent-op-dubbelklikken.html Ik hoop dat het motief zuiver is in bovenstaand geval (niet dat het stand zou houden in rechtszaak, maar toch). IPv6 42,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000 (eigenlijk nog meer, maar die worden niet uitgegeven) http://rednectar.net/2012/05/24/just-how-many-ipv6-addresses-are-there-really/ IPV4 4,294,967,296 (minder dan mensen in op wereld) Toen IPv4 bedacht werd weet ik niet of er echt overnagedacht is of 32 bits voldoende was. Of dat dat gewoon lekker werkte. Toen IPv4 bedacht werd gingen ze nog niet eens uit van het feit dat iedereen nu achter NAT/masquerading zit. Als iemand wat denk en rekenwerk had gedaan was de enige uitkomst geweest dat het ooit te weinig zou KUNNEN zijn*, maar ik neem aan dat men toen niet vermoede dat elke privepersoon meerder adressen zou gaan gebruiken. Waarschijnlijk heeft men gedacht, als het ooit zover komt is de techniek die ipv4 gebruikt waarschijnlijk niet meer relevant. Ik zou graag een rekenvoorbeeld zien hoe je een miljardmiljard dingen per een mogelijk wereld populatie van 42miljardmiljard mensen gaat verdelen.