Waarom is mijn internet zo slecht als mijn broer ook op de computer zit?

Als mijn broer zijn computer niet gebruikt, is mijn internet prima. Maar zodra hij zijn computer ook maar aanzet, verminderd mijn internet drastisch. Dit probleem hebben we nu al een tijdje, maar we weten niet zo goed wat we er aan moeten doen.

Wat is de oplossing hiervoor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat de oplossing is hangt af van wat het probleem is. Ik vermoed dat er te weinig capaciteit zit op de verbinding, wat is je snelheid als je broer niet online is en wat is je snelheid als je broer wel online is. Deel dat even.

Het beste antwoord

Dat ligt of aan de bandbreedte of aan de signaalsterkte van je wifisignaal of aan het netwerkprotocol.

Internet je met de kabel dan moet je eens kijken hoeveel en waar beide pc's bandbreedte innemen. Op die manier kan je dan bepalen welke veranderingen aan je netwerk nodig zijn om dit euvel te verhelpen (vervangen door gigabit, switch anders verbinden, etc...)

Maak je beiden gebruik van wifi? Dan heeft je broer waarschijnlijk een heel slechte ontvangst van het signaal. Als hij bijvoorbeeld maar 10% van het signaal ontvangt gaat er 90% verloren. Als hij van die 10% dan de helft gebruikt gaat ook van die helft nog steeds 90% verloren dus jou signaal blijft dan wel even goed, er blijft slechts de helft van beschikbaar. Als je broer nu een betere ontvangst had (laat ons zeggen 90% en hij gebruikt 5% dan gaat hier maar 10% van verloren. Dus 94,4% blijft over van het signaal ipv de helft. Dus altijd in rekening nemen: als 1 van de netwerkapparaten een slecht signaal heeft is dat 1 ding maar als deze dit signaal ook begint te belasten kan dit de netwerksnelheid evenredig met zijn slechte ontvangst doen kelderen voor alle andere draadloze netwerkapparaten.

Een derde optie is dat jou pc een betere netwerkstandaard ondersteund. Van zodra je broer op het netwerk komt met een apparaat dat alleen een oudere netwerkstandaard ondersteund zal het hele netwerk terugvallen op deze oudere standaard, dus ook jou pc!

Die laatste 2 mogelijkheden zijn gewoon de nadelen van draadloos internetten. En aangezien het gaat om 2 computers is dat eigenlijk totale waanzin. Gewoon een kabeltje aansluiten en het zal veel beter gaan.

Nog een laatste optie die ik bijna zou vergeten is dat de bandbreedte van je internetprovider gewoon op raakt als je broer begint te downloaden o.i.d. Daar zijn 2 opties voor: of een duurder abonnement afsluiten of goede afspraken maken (of die afspraken 'forceren' door bandbreedtebeperkingen via de router op te leggen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer trouwens ook eens of je op alle switchen en router(s) die het signaal moet passeren het helpt om de kabel op een andere poort aan te sluiten. Een defect dat zorgt voor een slechte bandbreedte tussen 2 specifieke apparaten is namelijk ook niet uit te sluiten.

Andere antwoorden (2)

ik ben het met aaabc eens. Hoogstwaarschijnlijk is je bandbreedte te klein. Dit kan je testen door (wanneer je broer niet online is) naar www.speedtest.net te gaan en daar een meting te doen. Het gaat hier voornamelijk om de downloadsnelheid, deze zal voor normaal gebruik minimaal boven de 10Mbps moeten komen en bij voorkeur 20 of hoger. Mocht je bandbreedte erg hoog zijn (30, 50 of zelfs hoger) dan ligt het waarschijnlijk aan apparatuur, of specifiek het gebruik van je broer (continu downloaden?).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik heb een test gedaan en daar kwam 2.37 mb per seconde uit. Dit is dus te laag. Ik zou wel willen weten hoe ik mijn bandbreedte aanpas?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bandbreedt pas je aan door een abonnement te nemen met een hogere bandbreedte. Dus een duurder abonnement. Momenteel biedt kabelinternet op de meeste plekken de hoogste bandbreedte. Maar zie mijn antwoord voor een andere mogelijke oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- Zo'n speedtest kan alleen bevestigen wat de vraagsteller al weet. Het zegt niets over wat de oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki, dat klopt niet. Als de speedtest aan zou geven dat er een hoge snelheid was, dan zou er mogelijk een hardware defect zijn. Bijvoorbeeld de router die niet meer dan een connectie aan kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar de vraagsteller merkt al een verschil in snelheid. En als de snelheid dan laag is, wat dan? Dan weet hij nog niet wat het probleem is. Die speedtest is hooguit nuttig wanneer ze denken het probleem opgelost te hebben om dat ook daadwerkelijk te testen. Maar voor ze het probleem achterhaald hebben is dat nog niet aan de orde.
Je internet wordt echt traag wanneer je upstream / upload vol zit. Dan komen je paginaverzoeken e.d. namelijk langzamer aan, en is je PC ook langzamer in het bevestigen van ontvangst aan de server(s).

Hoogstwaarschijnlijk heeft je broer een Bittorrent of ander peer-to-peer programma aanstaan die stevig staat te uploaden (sharen). Vraag hem eens dat uploaden uit te zetten of te limiteren op een bepaalde snelheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik zal mijn broer vragen of Bittorrent bij hem aan staat!