Wikipedia: Literatuur of onzin?

De laatste tijd is het niet ontkomen aan Wikipedia. Als je bijvoorbeeld op google iets zoekt staat er standaard altijd wel een link van Wikipedia tussen. Maar wat vinden jullie van deze site? Onzin omdat iedereen zomaar kan toevoegen of maken jullie serieus gebruik van de inhoud van deze online encyclopedie. Wat zijn jullie ervaringen met de site? Bestaan er betere sites die hetzelfde aanbieden?

Voor meer info zie ook een aflevering over dit onderwerp van tegenlicht:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/39405191/

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sta mij toe hier bij hoge uitzondering een enigszins aangepast eerder gegeven antwoord op een in de kern soortgelijke vraag te herhalen: Wikipedia is mijns inziens een welkome toevoeging in het land der vrije informatie maar... Niet als bron van absolute kennis in ieder geval. Kijk naar de opzet van het geheel en doe zelf de wiskunde. Wel is het een prima beginpunt en een fijne kapstok waaraan tal van bronnen hangen maar je zult de informatie mijns inziens altijd nog moeten proberen te verifieren. Eén bron is immers géén bron.

Ik gebruik erg weinig Wikipedia, juist omdat het niet altijd betrouwbaar is. Ik kijk naar andere sites van bv wetenschappelijke tijdschriften ed. of simpelweg in boeken. Wat ik wel af en toe doe is als ik bijna 99% overtuigd ben van iets, dat nog even nazoeken op Wiki. Als het daar dan ook staat, ben ik 99,9% overtuigd...

Ik vind het zelf erg handig, en als je het nou niet helemaal vertrouwd, dan kan je daar eerst je onderwerp opzoeken en vervolgens naar de bronnen gaan. En dan natuurlijk kijken of je deze wel betrouwbaar vindt.

gedeeltelijke onzin want iedereen kan een artikel bewerken

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100