Wikipedia: Literatuur of onzin?

De laatste tijd is het niet ontkomen aan Wikipedia. Als je bijvoorbeeld op google iets zoekt staat er standaard altijd wel een link van Wikipedia tussen. Maar wat vinden jullie van deze site? Onzin omdat iedereen zomaar kan toevoegen of maken jullie serieus gebruik van de inhoud van deze online encyclopedie. Wat zijn jullie ervaringen met de site? Bestaan er betere sites die hetzelfde aanbieden?

Voor meer info zie ook een aflevering over dit onderwerp van tegenlicht:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/39405191/

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Sta mij toe hier bij hoge uitzondering een enigszins aangepast eerder gegeven antwoord op een in de kern soortgelijke vraag te herhalen:

Wikipedia is mijns inziens een welkome toevoeging in het land der vrije informatie maar... Niet als bron van absolute kennis in ieder geval. Kijk naar de opzet van het geheel en doe zelf de wiskunde.

Wel is het een prima beginpunt en een fijne kapstok waaraan tal van bronnen hangen maar je zult de informatie mijns inziens altijd nog moeten proberen te verifieren.

Eén bron is immers géén bron.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Wikipedia is niet echt een betrouwbare bron omdat iedereen het kan wijzigen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen kan op wikipedia schrijven. Er word wel gecontroleerd maar het is ondoenlijk om de hele site constant te checken.
Het is niet voor 100% betrouwbaar al staat er wel heel nuttige info op
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk staan er fouten in en wordt er gevandaliseerd, vuil gesproken, etc. Bij populaire onderwerpen wordt dat meestal zeer snel weggepoetst. Bij minder populaire onderwerpen kan dat helaas wat langer staan. Daar gewoon rekening meehoudend, is Wikipedia uitstekend bruikbaar.

Ik gebruik 't vooral om algemene info te zoeken of om links maar goede bronnen te vinden. Niet alles voor zoete koek slikken, in elk geval (maar dat doe ik ook niet voor andere bronnen).

Eigen onderzoek mag op wikipedia niet, dus in principe is 't (behalve de vandalisme gevallen enzo natuurlijk) informatie die elders ook al gepubliceerd is geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik erg weinig Wikipedia, juist omdat het niet altijd betrouwbaar is. Ik kijk naar andere sites van bv wetenschappelijke tijdschriften ed. of simpelweg in boeken.
Wat ik wel af en toe doe is als ik bijna 99% overtuigd ben van iets, dat nog even nazoeken op Wiki. Als het daar dan ook staat, ben ik 99,9% overtuigd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het zelf erg handig, en als je het nou niet helemaal vertrouwd, dan kan je daar eerst je onderwerp opzoeken en vervolgens naar de bronnen gaan. En dan natuurlijk kijken of je deze wel betrouwbaar vindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wikipedia is meestal betrouwbaar maar oppervlakkig, wat niet belet dat je moet crosschecken met de British Encyclopedia omwille van de betrouwbaarheidsgraad. Maar als je een bepaald thema wil uitdiepen als journalist , ga je naar de beter bibilotheek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gedeeltelijke onzin want iedereen kan een artikel bewerken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoewel Wikipedia aan de ene kant per definitie onbetrouwbaar is, omdat iedereen op elk moment alle informatie kan wijzigen, is uit onderzoek gebleken dat het bijna zo betrouwbaar is als de Encyclopedia Britannica.
Als een startpunt voor je onderzoek is het dus erg geschikt, zeker als de pagina goed is voorzien van bronnen, en als je die bronnen zelf dan ook raadpleegt.

De laatste link is het oorspronkelijke atrikel van Nature (niet helemaal te lezen als je er niet lid van bent)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wikipedia is een betrouwbare bron omdat iedereen het kan wijzigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar als je bij een onpopulair onderwerp iets subtiels vandaliseert, is er gerede kans dat 't relatief lang blijft staan. Dus ook al KAN iedereen 't verbeteren, dat wil nog niet zeggen dat 't ook altijd gebeurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is juist. Maar omdat het kan, is de kans groter dat het verbeterd wordt dan wanneer het niet kan.
Dus de bottom line is, wat is groter: de kans dat iemand bij een controversieel onderwerp iets "vandaliseert", of de kans dat dit door éen van de vele gebruikers snel wordt rechtgezet. Ik gok op het laatste.
Wikipedia doet qua betrouwbaarheid niet significant onder voor de gevestigde encyclopedieën maar dat wil bij lange na niet zeggen dat jet het als je belangrijkste informatie bron moet zien.
Zelfs de meest uitgebreide encyclopedie bevat maar beperkte informatie over een onderwerp.
Gebruik wikipedia als een naslagwerk om een idee te krijgen van wat je wil weten en zoek van daar uit verder.

Zoals bij een eerdere vraag al opgemerkt: Over het algemeen zijn de grote wikipedia artikelen erg betrouwbaar waar de korte artikelen nog wel eens foutjes willen bevatten en onvolledige informatie geven waardoor een verkeerd beeld kan ontstaan.

Controleer dus altijd de informatie van wikipedia in de relevante literatuur. Maar dit geld op zich ook voor een gewone encyclopedie. Want zoals eerder opgemerkt: 1 bron is geen bron!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook bij gerenommeerde tijdschriften en andere bronnen kan er een zogenaamde bias zijn, een voorveronderstelling. Bij wikipedia houdt je er rekening mee, en kun je ook zien wie wat heeft toegevoegd en hoe daarop is gereageerd. Dat is bij een artikel in Nature (bijv) veel moeilijker, en moet je afgaan op de goede naam.

Ga ook altijd af op je gezonde verstand!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen... Je gezonde verstand wordt mede vormgegeven door Wikipedia zelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor wat betreft sommige onderwerpen (denk bijvoorbeeld kwantummechanica), is "gezond verstand" het minst nuttige middel dat je in kunt zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Edoderoo, exact.
Elke bron heeft z'n eigen agenda. The Lancet is daar een goed voorbeeld van, toen ze tot 2 maal toe probeerden de verkiezingen in de VS te beinvloeden.
Bij WP komen die agenda's bij elkaar.
Vergelijk het eens met uncyclopedia (http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Main_Page) en bedenk je dan nog eens goed hoe betrouwbaar wikipedia is, en of een klein foutje wel uit maakt....