Kan ik mijn wifi verbindig op mijn laptop delen door middel van een lan-kabel?

Beste,

ik heb een pc aangeschaft en nu wacht ik nog op mijn dongel die ik besteld heb(want de pc ondersteunt geen wifi) Nou heb ik een laptop met een wifi verbinding en nou wou ik dus die delen en dan een lan-kabel in mijn laptop te pluggen en de andere in mijn vaste pc nou blijkt dit niet te werken. Hoe zou dat kunnen komen of werkt dat gewoon helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
9.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan volgens mij wel maar hoe is mij ook een raadsel.

Antwoorden (2)

Je zult dan een verbinding moeten maken tussen de WiFi-netwerkkaart en de bekabelde netwerkkaart.

Zo'n verbinding heet een "LAN bridge" of een "netwerkbrug".

Een netwerkbrug is software of hardware waarmee twee of meer netwerken met elkaar worden verbonden zodat ze met elkaar kunnen communiceren. U kunt maar één netwerkbrug maken op een computer, maar één brug kan elk gewenst aantal netwerkverbindingen aan.

Hoe maak je een netwerkbrug (uitgaande van een windows 8.x-computer)?

1) Open Netwerkverbindingen door te klikken op de knop [start] en vervolgens op Configuratiescherm. Typ adapter in het zoekvak en klik vervolgens op Netwerkverbindingen weergeven onder Netwerkcentrum.

2) Houd Ctrl ingedrukt en selecteer elke netwerkverbinding die u wilt toevoegen aan de brug.

3) Klik met de rechtermuisknop op een van de geselecteerde netwerkverbindingen en klik vervolgens op Verbindingsbrug maken. Als u om het beheerderswachtwoord of een bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of een bevestiging.

Waarschuwing

Pas op met het maken van een brug tussen een internetverbinding en een netwerkverbinding, omdat u zo een onbeveiligde koppeling maakt tussen uw netwerk en internet, en u het netwerk toegankelijk maakt voor iedereen op internet.
Het verkeer is bij een doelgerichte aanval relatief makkelijk te onderscheppen en uiteraard moeten ALLE computers op beide netwerken volledig beveiligd zijn tegen virussen en hackpogingen e.d.
Ja, je kan je netwerkverbinding delen met een andere netwerkaansluiting in dit geval je bekabelde lan-verbinding.

Om te beginnen moet je de instellingen goed zetten maar dat zal in jou geval nog niet voldoende zijn. Je moet er namelijk ook voor zorgen dat beide computers uberhaupt kunnen communiceren. En dat gaat niet door ze met een gewone utp-kabel te verbinden. Je zal dan een crosscable nodig hebben.