Hoe kun je je zelf "ontgooglen"? dus informatie over jezelf van het web verwijderen of is dat niet mogelijk?

Sommige info komt zonder dat je dat kiest op het net en is via google of andere zoekmachines te vinden op naam en toenaam.Is dit ongedaan te maken?

15 jaar geleden
in: Internet
1.6K

Het beste antwoord

Via http://www.wieowie.nl/ kun je zien waar je te vinden bent. Dan kun je op de betreffende websites je profiel verwijderen.

Ik ben nu bijna nergens meer te vinden.

Verder kun je programmaatjes gebruiken waarmee je min of meer anoniem kunt surfen. Voor Firefox is er bijvoorbeeld "Torbutton"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

jep, de sites waar je dus op te zien ben t(hyves, facebook, whatever, jezelf daar afhalen..zolang je staat geregistreerd kunnen mensen je altijd blijven googlen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
googlecache en the internet archive werkt voor geen meter..been there done that...
Dat is erg moeilijk, je kunt contact opnemen met google, maar ik denk dat ze niet zomaar iets weghalen en als ze het al doen sta je waarschijnlijk wel op yahoo e.d.

Wat je wel kunt doen is een aantal sites aanmaken op internet (gratis sites bijv.) met dummy informatie en termen die je als zoektermen zou gebruiken. Door slim informatie naar elkaar te linken komen deze sites dan hoger in de google zoek resultaten en zullen mensen je moeilijker vinden op internet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Google een e-mail schrijven! Waar ben jij te vinden op google dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha, als hij dat hier vertelt, wordt het nóg moeilijker om de verspreiding van zijn gegevens te voorkomen! Maar volgens mij zijn de meeste mensen wel te vinden via een google-actie. Zelfs google ik wel mensen als ik wil weten met wie ik te maken heb, en ik vind altijd wel wat. De truc is bij zoiets natuurlijk wel om te weten of de informatie wel écht over die persoon gaat. Op mijn naam kwam google bijvoorbeeld een tijdje met een reclamesite van Kendoo kinderzeep met zogenaamde 'ervaringen' van 'klanten'. Stond daar mijn naam bij een door een marketingafdeling verzonnen reactie waarin een 'jonge moeder' helemaal lyrisch was over de uitwerpselen van haar kind. Eeeew!
Helaas, zo makkelijk is dat niet. Soms is zelfs informatie die je verwijderd hebt, nog jaren te vinden, bijvoorbeeld via de Wayback Machine...

Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd omdat je de vraag niet voor niets stelt, maar dit is dus een reden om heel goed na te denken over wat je bekend wil maken aan *iedereen* (dus niet alleen je toegevoegde vriendjes) voor *altijd* (dus niet alleen tot je het liever van internet verwijdert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je gegevens zoveel mogelijk afschermen. Bij een hyves-profiel kun je aangeven welke informatie zichtbaar is en welke informatie doorzocht mag worden. Bij andere sites moet je niet teveel informatie over jezelf geven. Verwijder accounts die je niet meer gebruikt en haal data weg waar niemand wat mee te maken heeft. Let wel op: Google werkt niet real-time. Dus het kan een tijdje duren voordat de informatie ook daadwerkelijk verdwenen is. Dit geldt natuurlijk ook voor andere zoekmachines.

Probeer in het vervolg ook voorzichtig te zijn met persoonlijke informatie. Waarom al je gegevens invullen als dat helemaal niet nodig is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh ja, dat klopt zeker, maar de foto's die bij de discotheek online worden gezet bevatten (en dat mag ik toch zeker wel hopen) geen naam. Je staat dan dus wel op internet, maar niemand zal je zo vinden.
Verder kun je in het geval van de voetbalclub (of zelfs bij de discotheek die je foto en naam publiceert) een mailtje sturen naar de webmaster waarin je vriendelijk vraagt om verwijderd te worden. In veel gevallen zal er niet moeilijk over gedaan worden.
Winnetou
15 jaar geleden
Ik weet dat je bijvoorbeeld via een Hyves of Facebook profiel (of Schoolbank etc) met je info op internet komt, maar meestal kun je dat voorkomen door dat binnen die sites aan te geven, maar als je bijvoorbeeld advertenties plaatst op Marktplaats, staat daar je telefoon nummer en je naam ook bij en niet altijd wil je dat iedereen je maar zo kan vinden door alleen je naam in te typen. Ook daar zou je dus een fake naam moeten opgeven, denk ik...kortom, voor je het weet, verschijnen je gegevens op internet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, precies. Nu is marktplaats nog niet zo erg, maar ik snap wat je bedoeld. Bij marktplaats hoef je echter niet met je volledige naam en telefoonnummer te adverteren. Je kunt ook bijvoorbeeld ook alleen je voornaam gebruiken. Dat maakt het zoeken naar jou al weer een stuk lastiger.
Let wel op dat ik nergens claim (en ook nergens wil claimen) dat je niet meer te vinden bent. Iemand dat er echt energie in wil steken, zal uiteindelijk toch wat vinden. Je kunt het natuurlijk wel zo lastig mogelijk maken :-)
Ja het kan en het is in zeker 1 niet nader te noemen geval waar ik zelf van weet gelukt. Maar het is ontzettend moeilijk als iets eenmaal op het internet staat om het er ook weer vanaf te krijgen. Hoe sneller je bent hoe meer kans je hebt dat je er in slaagt.

Wees gewoon heel erg voorzichtig met wat je op het internet plaatst. Een goede stelregel is dat als je het niet graag op de voorpagina van de Telegraaf zou willen zien, moet je het ook niet op het internet zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor jezelf is dit lastig, je hebt echter wel bedrijven die dit voor een aantal euro per maand voor je doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
What comes on the Internet stays on the Internet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1) Ontgoogelen is makkelijker wanneer je eigenaar van een site bent of toegang tot een site hebt (zie bron 1 en 2).

2) Het is lastiger in het geval van een Hyves, Linkedin of Facebook. Eerst je profiel proberen te verwijderen uiteraard. Je kunt de redactie vragen om er een robotstag in de sectie van jouw profielpagina te gooien, zodat ook alles in Google gewist wordt:

3) Werken de sites niet mee? Een andere manier om minder aandacht te vestigen op een bepaalde webpagina, is door alternatieve profielen te maken met jouw naam en deze fake profielen allemaal te linken aan elkaar. Deze fake-profielen vervolgens ook aanmelden bij diverse social bookmarking sites. Maak een weblog aan en schrijf een paar korte stukjes over een hobby oid. Link vanaf het blog ook weer naar deze fake profielen. Zodoende zakt de pagina die jij eigenlijk weg wilt hebben voor jouw naam weg in de rankings van Google.