Heeft platteland invloed op usb internet dongel ?

Want ik wil een usb prepaid dongel aanschaffen van KPN of dergelijke maar dan vraag ik me af of platteland invloed heeft op het internet . heeft het dan 3G verbinding of gprs ? Er is geen 3G beschikbaar voor mijn iphone daar maar is dat het zelfde principe ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Ja, dat is hetzelfde principe. Maar het is wel afhankelijk van welk netwerk je gebruikt. Dus als je iPhone op KPN geen 3G heeft daarzo, zal die dongel het ook niet hebben. In theorie zou het kunnen, omdat die dongel een betere antenne heeft dan je telefoon. Maar ik zou er niet op rekenen. Omgekeerd geldt dat geloof ik niet helemaal: zo'n dongel kan(!) als er wel 3G is, soms een wat hogere snelheid halen. Net zoals de ene telefoon op 3G sneller kan zijn dan de andere, gewoon omdat een van beide niet het maximum eruit weet te halen.

Overigens, een iPhone (een beetje moderne), kun je als WiFi hotspot gebruiken. Dus als het voor een laptop is, of een andere computer met WiFi, dan heb je helemaal geen dongel nodig. Dan kun je gewoon de megabytes van je telefoonabonnement gebruiken.

Nog iets: Platteland zegt niet alles, overal is ook een verschil tussen binnen en buitenshuis. Zit de 3G ontvangst op het randje, bijv. buiten goed, maar binnen 1G, dan zou zo'n dongel nog nut kunnen hebben. Die moet dan met een USB kabel buiten gezet worden. Als je weet waar de zendmast staat, kun je nog een reflector maken van aluminium(folie). Maar dan heb je het ding al aangeschaft. En als het dan nog niet lukt is het dus weggegooid geld.