Hoe herken je fantasten op het internet?

Bij het posten op verschillende fora heb ik soms het idee dat er fantasten actief zijn. Daarmee bedoel ik dan geen fantasy-schrijvers, maar mensen die de waarheid met hun reacties of vragen dusdanig geweld aandoen, dat het voorbij de grenzen van het fatsoen gaat. Er schijnen mensen te zijn die dit doen omdat ze graag aandacht willen, maar dan bij het ziekelijke af.
Zelf ben ik sociaal niet zo heel handig en soms zal ik wel onterecht achterdochtig zijn.
Hoe herken ik deze mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja brr!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie: ff GVF'fen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Laten we ons wel bedenken dat dit geen kwaadwillendheid hoeft te zijn. Er bestaan meerdere psychische aandoeningen op dit vlak. Sommige mensen *moeten* liegen. Ze hebben ergens wel door dat ze liegen, maar ze kúnnen niet anders. Andere mensen liegen zonder dat ze dat zelf in de gaten hebben. Ze fantaseren van alles bij elkaar, en geloven ook écht in die zelfgecreëerde fantasiewereld. Meestal kun je als leek niet zeggen of het kwade wil, liegen met weten, of liegen zonder het te weten is. Neem alleen al Joran van der Sloot als voorbeeld: niemand die weet waarom hij zegt wat hij zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die is ook heel triest eigenlijk.

Het beste antwoord

Helaas herken je ze nergens aan.
Vaak gaat er langere tijd overheen voor je ineens discrepanties beginnen op te vallen ; iemand die de ene dag zegt een jongen van 13 te zijn, en zo ook een vraag stelt of beantwoord, en vier weken later ineens vier kinderen blijkt te hebben. Een vrouw die na een maand of wat ineens vader is geworden. Iemand die op sterven ligt en twee vragen verderop over toekomstplannen begint.

Natuurlijk zijn er mensen bij die zich voor de lol een andere identiteit aanmeten en zich als zodanig op het net begeven, en als ze door de mand zijn gevallen is de lol er af en stoppen ze er (daar) mee of beginnen opnieuw. Reken maar dat er achter heel wat veertienjarige meisjes veertigjarige kerels schuil gaan. Dat weet je, maar je kunt er nooit van uitgaan. Daarom voel je je ook zo genaaid als je een paar serieuze antwoorden hebt gegeven en het blijkt dat iemand gewoon een loopje met je zit te nemen.

Maar daarnaast zijner ook echte pathologische leugenaars. Ik wist niet eens dat ze bestonden, tot ik inmiddels twee jaar geleden het genoegen had er eentje te ontmoeten. Een dame met ongeneeslijke kanker die al vier jaar in geleende tijd leefde en erg kwakkelde met haar gezondheid. Ze was afgestudeerd juriste maar kon helaas niet meer werken door haar ziekte. Het duurde meer dan een jaar voordat we er achter kwamen - door allerlei kleine details die elkaar steeds meer gingen tegenspreken - dat ze niet alleen geen juriste was maar ook gewoon mavo en middelbare hotelschool had, en dat wat er ook mis was in haar hoofd, het in elk geval geen tumor was.

Het probleem met dergelijke gevallen (die inderdaad vermoedelijk in eerste instantie aandacht zoeken, op een Munchhausen-achtige manier blijkbaar) is dat het al heel moeilijk is tegen een volwassene te zeggen dat je denkt dat hij over zeer ernstige en serieuze dingen liegt, en ten tweede zijn ze vaak zo geslepen in hun act dat ze zich er keer op keer uit weten te lullen. En uiteindelijk is het natuurlijk wel degelijk een ziekte, zij het niet dodelijk. Het is een vrij ernstige psychiatrische aandoening, waar de 'leugenaar' zichzelf niet eens altijd van bewust is. Sommigen geloven (op den duur) hun eigen leugens.

En ja, ook op GV kom je ze af en toe tegen, en als ik me nier vergis hebben we er op dit moment een actief. Te zielig om waar te zijn, maar geen enkel concreet aanknopingspunt om daar ook maar een detail van te geloven. Duurde wel een dikke maand voor ik er achter was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met enige speurwerk vind je vanzelf discrepanties in hun teksten. Maar daar moet je ze wel goed voor volgen. Hoewel dit fenomeen van alle tijden is, en niet speciaal verbonden is aan het internet, nodigt het anonieme net hier wel toe uit, voor mensen die hier de neiging toe hebben. Die bouwen dikwijls een geheel tweede persoonlijkheid op. Moeten ze vooral doen, als ze het niet kunnen laten...
AWM
14 jaar geleden
Fantasten proberen vaak zichzelf in de picture te plaatsen. Let dus op mensen die:
1. zichzelf ophemelen
2. op een overdreven manier bij je in de smaak proberen te vallen
3. proberen te stoken, dit zijn de zgn. trolls die zich op fora erg impopulair maken door te pas en te onpas de knuppel in het hoenderhok te gooien met als doel op te vallen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die herken je niet, ben ik bang.
Tenzij ze heel makkelijk door de mand vallen, wanneer je quasi nonchalant wat steekvragen stelt...
Sommige mensen zijn zeer bedreven in het creeren van hun eigen wereldje, terwijl hun realiteit totaal anders is.
Het is veelal ook een soort vluchtgedrag, lijkt mij.
Ik zou er verder niet te zwaar aan tillen.
je kunt er nooit helemaal je vinger achterleggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
internet is geen te verifiëren medium dus het komt op fingerspitzengefuhl aan. als iemand de maanlanding ontkent bestaat er een kans dat hij het zelf ook geloof. als de toon en inconsistentie daarmate opvallen kan je daar vanuit gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel.
Op het moment dat jij geen woorden kan vinden, of je krijgt niet de ruimte om ook iets te zeggen. Je krijg er een naar, onderdrukt gevoel door.

Daarmee kan je het herkennen.

Hoe je dat tegen kan gaan is een heel ander verhaal. Gelukkig gaat de vraag daar niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je herkent alleen iets dat jij ook in jezelf kunt zien, dat geldt voor alles... Dus als zulke een eigenschap je helemaal vreemd is kun je dat nooit herkennen... Een ander kan dat dus wel, maar dan is dat projectie...

Dus als je het in je hebt, herken je dat, anders herken je dat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh. Dank je, ik ben inderdaad zelf ook een behoorlijke fantast! Maar niet zo erg als sommige andere mensen, gelukkig. 'I don't exist when you don't see me' is mij op het lijf geschreven!
AWM
14 jaar geleden
Dat is dus echt grote onzin. Je gaat mensen vanzelf op tegenstrijdigheden betrappen, daarvoor helpt het zelfs als het helemaal NIET in jezelf zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond hem wel scherp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...deze was weer heel raak.
Ik denk dat het inzich zelf gekeerde mensen zijn met weinig sociale contacten,die op i-net een ander leven gaan leiden. Mn zus heeft op hyves eens zoiets,dacht dat ze met n vrouw chatte,was t een man. Brrr,kmoet er niet aan denken.Hij had n foto van zn zus op hyves gezet,dat gaf ie toe. Mn zusje over de rooie,maar alsof t zo zijn moest ging 2dgn later dr pc kapot,maar n nieuwe kopen doet ze voorlopig niet. Tja vind ik rot voor dr maar wat kan ik er aan doen????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onlangs las ik hier iets dat mij zo onwaarschijnlijk voorkwam dat ik eraan begon te twijfelen.Dan ben ik gewoon naar de vorige vragen van die persoon gaan kijken.Gelukkig maar, want de onzin stapelde zich op.Tja, je kan daar eigenlijk niets tegen beginnen.