Heb je een wifi versterker voor alleen in het stopcontact?

Ik zit op kamers in Breda, maar helaas is de wifi hier vaak niet sterk genoeg of ligt hij er nog wel eens uit. Wij delen een router met het huis naast ons (84, wij zijn 84A). In totaal 8 mensen. Dit is best veel als je nagaat dat er sowieso al 8 laptops opzitten, laat staan dan extra pc's of mobieltjes etc.

Als wij beginnen over het feit dat wifi er soms uitlegt of niet sterk is, dan zegt de huurbaas dat het komt omdat er mensen zitten te downloaden. Dit is zijn standaard antwoord en wij kunnen er verder weinig tegen inbrengen, omdat er 9 van de 10 keer wel wifi is en wij niet kunnen nagaan of ze in het andere huis inderdaad aan het downloaden zijn.

Nu zag ik laatst in een folder een wifi versterker en dat leek mij wel wat. Ik kan me alleen niet meer herinneren of die in het stopcontact kon en wat ik zo op internet vond aan informatie, hielp mij daar niet bij. Ze zeiden op sommige sites dat je soms wat aan moest sluiten op de router etc, maar daar kunnen wij niet bij. De router en de meterkast zitten beide in een kastje waar de deur van op slot zit.

Is er zoiets als een wifi versterker dat ik in een stopcontact kan doen of in mijn laptop en wat geen draden nodig heeft die naar de router lopen? Zo ja, dat zou fijn zijn. Want dan kan ik gewoon normaal sites laden en etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
3.7K

Het beste antwoord

Een wifi versterker/repeater zal het wifi bereik vergroten. Hoe is het wifi signaal nu ? Indien je nu reeds een goed signaal hebt maar toch een trage internetverbinding zal een wifi versterker niet veel helpen.

Bij een slecht wifi signaal is een wifi versterker de ideale oplossing, je plugt zo'n apparaatje gewoon in het stopcontact (op een plaats waar er wél nog een goed signaal is) en dit apparaat ontvangt en versterkt vervolgens je huidige wifi signaal.

Meer informatie over wifi versterkers kan je hier vinden: http://www.wifi-versterker.net
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Dit heeft me zeker geholpen!

Andere antwoorden (3)

Je kan een wifi repeater gebruiken. Dit sluit je inderdaad aan op het stopcontact.
Voor keuze, zie link:
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=repeater
Lees bij installatie wel even goed de gebruiksaanwijzing. Kan soms wel eens wat lastiger te installeren zijn als je het niet vaak doet.

Access points sluit je aan op de router, maar dat lijkt mij a) sowieso niet handig want het singaal is al draadloos en b) kan je niet bij de router, dus optie valt af.

Wat de huurbaas zegt over de signaal sterkte is absoluut niet waar. Omgekeerd echter wel, bij een slecht signaal gaat de snelheid aanzienljik achteruit. Het is dus niet zo dat als er veel gedownload wordt dat het signaal afneemt. Is vergelijkbaar met een radio. Als je radio luistert in de radio en het signaal is zwak, kan je niet lekker luisteren. Is het signaal goed, kan je met veel mensen prima luisteren. (ja, is eenrichtingsverkeer voor de pietlutten, gaat om de analogie).

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je wilt weten hoe je eventueel op de router kan inloggen, moet je het aangeven. dan maak ik een beschrijving van hoe je er op komt (mits de standaard wachtwoorden niet veranderd zijn).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik bijv deze zou halen (http://tweakers.net/pricewatch/287901/avm-fritz!wlan-repeater-300e-(de-interface)/reviews/) en ik zou hem bij mij in een stopcontact doen en installeren op ons wifi netwerk (ik neem aan dat dat moet) dan is alles goed? Er is dan inderdaad niks verder nodig met bedrading voor in de router etc? Ja, het is een beetje onzin wat de huurbaas zegt (maar dat is zijn manier van dingen soms oplossen). En hij zegt zo lang wij wifi hebben er niks hoeft te veranderen.
Thecis
10 jaar geleden
Ziet er (van wat ik zo snel kan zien) prima uit.
Ik zou het proberen. Je kan de prijs met het huis delen waardoor de kosten alweer een stuk prettiger zijn (ben zelf ook student geweest, weet hoe een en ander werkt).
Ja dat heb je maar zo'n wifiversterker heeft alleen zin als je deze op een plek steekt waar je signaal al goed genoeg is. Wat zo'n versterker doet is het signaal opvangen en weer verder zenden. Daarom daalt de snelheid. Dus wat zo'n versterker doet is het signaal versterken maar het wel vertragen. Mogelijk zit de signaalkwaliteit goed maar heb je dan weer een te trage netwerkverbinding waardoor het een risicovolle investering is, zo'n repeater. Met andere woorden: dat is niet zo'n ideale oplossing. Kan je geen kabel aansluiten op je kamer? Dan zou je daar een draadloos accespoint kunnen op aansluiten (of slimmer: meteen de kabel in je laptop of pc en een volledig stabiel signaal). Heb je geen bekabelde aansluiting dan zou je dat wel met powerlineadapters kunnen proberen.

Wat je huisbaas zegt kan gedeeltelijk waar zijn. Er moet niet per se veel gedownload worden maar laat ons zeggen dat jij een goed signaal hebt waardoor je gebruik kan maken van 50% ervan en iemand anders zit verder en heeft slechts 10% en zou 5% nodig hebben dan is dat de helft van die 10%. Met andere woorden jij verliest ook de helft aan de persoon met het slechtere signaal en houdt zelf nog maar 25% over van je 50%. (met de meest moderne netwerkstandaarden gaat dit principe niet meer op, maar routers met deze standaarden zijn nog erg zeldzaam).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Het was geen optie om daar een kabel in te pluggen. Want de kast zat dicht, ze kunnen er niet bij. Het enige wat ze hebben is het draadloze signaal. Als je dan op de meest optimale plek een repeater neer zet, houdt je hopelijk het signaal zo optimaal mogelijk (gezien de omstandigheden).
Bij totaal wegvallend signaal zal ook een repeater geen uitkomst bieden, maar het zal wel een iets stabielere verbinding geven. Echter ben ik het niet eens met je bewering over signaal sterkte. Wat je aangeeft is dat als je slecht signaal hebt, mensen met een goed signaal ook ineens signaal verlies krijgt. Dit is alleen met zeer oude routers waar nog een hub in zit (ipv een switch). Bij het nogmaals lezen van je antwoord zie ik dat je het al aangeeft dat het zeer zeldzaam is... Dan zijn we het toch eens. Ik denk hier eerder dat het wifi signaal door andere signalen uit de lucht wordt "gedrukt". Daarom zou m.i. een repeater op een strategisch punt (zo dicht mogelijk in de buurt van de "moedermodem" plaatsen). klopt wel dat het meest ideale is om een eigen access point neer te zetten mits dat mogelijk is. Kabel trekken en eigen router plaatsen. Maar kan alleen als dat mogelijk is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat alles in een opgesloten kast zit, had ik begrepen. Maar de optie stond misschien nog altijd open dat er kabels de kast verlieten naar contactdozen. Vandaar mijn voorstel om dat eerst na te gaan (bovendien zou dat wel zo netjes zijn om de gebruikers de mogelijkheid te geven gebruik te maken van een stabiele bekabelde verbinding). Mijn uitleg over de signaalsterkte heb je verkeerd begrepen denk ik. Het probleem stelt zich wanneer beide personen gebruik maken van hetzelfde acces point. Van de data die het acces point verzend naar degene met het slechte signaal gaat veel verloren omwille van dat slecht signaal (de router weet namelijk niet welk deel van het slechte signaal het apparaat op afstand zal ontvangen). Dus als het signaal al vol met verloren data zit blijft er ook minder bandbreedte over voor de personen met een goed signaal. Komt er nog eens bij dat apparaten met een oudere netwerkstandaard een heel netwerk doen terugschakelen. Oftewel: een acces point kan niet gelijktijdig op 802.11g en 802.11n werken. Dus zit er 1 apparaat in het netwerk dat 802.11n niet ondersteunt kan geen enkel apparaat nog van 802.11n gebruik maken ook al ondersteund het acces point dat wel. Dat van dat slechte signaal is, denk ik, niet meer van toepassing op de modernste standaarden (802.11ac) vanwege het beamforming. Maar routers of acces points met 802.11ac zijn nog zeldzaam (zo bedoel ik het dus ;-) )
Thecis
10 jaar geleden
Ah, dan ben ik het weer helemaal met je eens :-)
Anno 2021 hebben veel mensen een Wifi booster of Wifi versterker in huis. Deze stop je in het stopcontact, ongeveer 4-5 meter vanaf de hoofdrouter in huis. Het effect is dat het slecht wifi bereik op zolder of in de slaapkamer doorbroken wordt. Je vergroot het bereik op deze manier. Je kunt verschillende wifi uitbreiders kopen. Deze heb ik: http://bit.ly/wifiuitbreider Waar kopen? bij Bol.com of Expert winkel lijkt me zo. Gr, Gerben.