Waarom is het niet mogelijk om te stemmen via de pc?

Rode potlood werkt niet goed.
De stemcomputer is onbetrouwbaar.
Als je bankzaken kunt regelen via de pc dan moet stemmen toch ook mogelijk zijn op je pc?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bankzaken regelen via internet is *niet* zo veilig als verkiezingen moeten zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En stel dat je geen internet hebt...

Het beste antwoord

Dat heeft dezelfde problemen als de stemcomputer, maar dan groter:

Het stemgeheim is niet gegarandeerd, verkeer over internet kan afgeluisterd worden. Dit probleem is bij stemmen via de PC nog groter dan bij de stemcomputers, die niet op internet zijn aangesloten.

Er zijn meer mogelijkheden tot fraude, de uitslag kan in theorie gemanipuleerd worden.

En misschien wel de belangrijkste: deze manier van stemmen is oncontroleerbaar. Iedere burger heeft het recht om toe te zien op de procedures rond verkiezingen.

Je mag de hele dag rondhangen in een stemlokaal of allerlei verschillende stembureaus inspecteren, controleren of er wel om een stempas en ID gevraagd wordt, de stemhokjes inspecteren op de mogelijkheid om over de schouder mee te kijken, en bij de telling aanwezig zijn om toe te zien op de naleving van procedures. Dat kan allemaal niet als er via de PC gestemd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daar zitten te grote risico's aan. Frauderen wordt ook makkelijker. Op deze manier heb je helemaal geen controle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men heeft nog geen waterdicht systeem.
zodra internet 100% veilig is kan men via internet gaan stemmen. maar die kans is klein omdat iedere beveiliging te kraken is

Toegevoegd na 28 seconden:
en tegevoelig is voor fraude
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook mogelijk, maar beveiliging is toch heel lastig. Als iemand in het computersysteem inbreekt, kan hij alle stemresultaten beïnvloeden. Als iemand in een stemlokaal iets kan doen met de resultaten, gaat het hooguit om enkele honderden stemmen, in het meest uitzonderlijke geval. Dit is op landelijk niveau niet eens een fractie van een zetel.

Dus: hoewel het wel redelijk veilig kan, is het risico bij een verschil een stuk groter dan op de ouderwetse potlootmanier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Belgie stemt men in alle grote steden via computer sinds een vijftal jaren. Als voormalig voorzitter van een stembureau is fraude veel minder mogelijk dan bij het traditionele tellen. Denk maar aan de groteske comedie die opgevoerd werd in Florida voor de verkiezing van Bush jr. en zijn broer als gouverneur en papa als ex president.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar werd in eerste instantie "machinaal" geteld, en daar ging het mis. Daarnaast kun je in Amerika met de minste stemmen de grootste president worden, dus is hun systeem toch al slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als in NL de stemcomputers een bonnetje printen die je weer in de bus doet voor de hertelling, zouden wij ook wellicht weer met computers aan de slag kunnen. Mits het op open-source software kan draaien, zodat een ieder kan controleren dat het telmechanisme goed telt.