GoPhoto.it is een browserextensie die onder de categorie PUP (Potentieel Ongewenste Programma's) valt. Het is voornamelijk gebundeld bij gratis te downloaden software die optionele software van derden bevat, die al dan niet automatisch ongevraagd op je computer wordt geïnstalleerd.

Wanneer GoPhoto.it eenmaal op je computer aanwezig is zal dit zich als BHO (Browser helper Object) nestelen in Internet Explorer, of als plug-in / extensie in Firefox en Google Chrome. De extensie geeft vervolgens advertenties weer die helemaal niet tot de betreffende website zelf behoren. Deze ongewenste advertenties worden vertoond met het doel inkomsten te verkrijgen. Ook toont GoPhoto.it allerlei pop-ups, en geeft het bepaalde woorden onderstreept weer die een link bevatten naar de gesponsorde websites van het advertentienetwerk.

Dergelijke browserextensies zijn niet alleen zeer hinderlijk, maar kunnen ook ongevraagd jouw surfgedrag in kaart brengen en doorspelen aan dat soort advertentienetwerken.

Om het weg te krijgen kan je MalwareBytes' Anti-Malware downloaden. Zie https://store.malwarebytes.org/342/cookie?affiliate=21030&redirectto=http%3a%2f%2fwww.malwarebytes.org%2fmbam%2fprogram%2fmbam-setup.exe&redirecthash=8BB58CEAF6A5D560BC46941E98AE9707&product=29945
Hoe het precies in z'n werk gaat staat uitgelegd bij de bronvermelding.
Amadea