Mag je een tweede wifi-router hebben bij UPC?

Wij hebben boven zwak signaal en willen een tweede wifi-router neerzetten, maar mag dat bij UPC?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Je kan een z.g. home-plug kopen. Die "verstopt" het signaal in je elektriciteitsnet, waardoor je met het tweede deel van die plug op een heel andere plek het signaal weer uit het net oppikt en opnieuw kunt uitzenden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tijd dat routers niet mogen ligt inmiddels achter ons. Sterker nog UPC levert zelf standaard een router.
Een tweede wifi-netwerk oprichten is dus ook geen probleem.

Er is echter wel een maartje... het is niet verstandig een 2e ROUTER in het netwerk op te nemen. Een router verdeeld het netwerk. Een tweede router achter een router verdeeld dus de bandbreedte van een al verdeelde bandbreedte. Dat is dubbleop !

Daarnaast heeft een router vaak ook een taak als DHCP-controller en die mag je in principe technisch gesproken maar 1 op je netwerk hebben. En in de router van UPC is er al eentje actief.

Het is daarom verstandiger een extra wifi-ACCESSPOINT in je netwerk op te nemen, of eventueel een wifi-repeater. Deze apparaten breiden je wifi-netwerk uit zonder dat je onnodig last hebt van de overbodige zaken.

Overigens zijn veel routers via de opties in de firmware om te zetten in access-point mode, en bij allemaal is de DHCP-controller uit te zetten.
Fysiek heb je dan hetzelfde apparaat, maar functioneel gedraagt het zich dan anders.