bestaan er ook draadloze netwerken/routers die geen straling afgeven?

bestaan er ook draadloze routers die geen straling afgeven,
ik heb in iedergeval reruchten gehoord over draadloze sensor
netwerken en dat die waarchijnlijk geen straling
zouden afgeven?(dash7 Alliance) iemand die hier toevallig
meer van afweet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DASH7 is straling op 433Mhz....
Cryofiel
10 jaar geleden
In de video wordt duidelijk verteld dat DASH7 wel degelijk straling gebruikt. Van 433 MHz, om precies te zijn. DASH7 is slechts een standaardisatie-organisatie. Het enige doel is te garanderen dat alle apparaten met elkaar kunnen praten. Verder niets. Met straling heeft dit dus niets te maken. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/DASH7 .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom wil je geen straling afgeven?

Het beste antwoord

Op het moment dat iets draadloos is, worden gegevens overgedragen d.m.v. stralingsgolven. Draadloos is dus altijd met straling.
Wel bestaan er zogenaamde 'Powerlines' welke soms ook wel draadloos worden genoemd, omdat je er geen internet kabel door je huis hoeft te trekken. De internetverbinding loopt hier via de gewone stroomverbindingen via het stopcontact.
Het systeem is simpel. Je kan powerlines kopen in setjes. Laten we voor alle duidelijkheid een voorbeeldje geven :
De router staat in de living. Maar je wilt toch internet boven, zonder draadloze oplossingen. Powerline A steek je in een vrij stopcontact, met een internet kabel bevestigd aan de router. Powerline B steek je dan in een vrij stopcontact, maar wel in de kamer waar je internet wil hebben. Je neemt weer een internetkabeltje, de ene uiteinde aan de powerline, de andere aan je computer. Zo kan je overal internet hebben, zonder straling.
Let er wel op dat er ook powerline zijn met wifi

Betreft de modems zijn er ook stralingsarme modems te vinden. Als je zoveel mogelijk kabel gebruikt of de powerline, kun je de wifi-functie via je modeminstellingen uitschakelen. Zo zal hij ook geen straling uitzenden. Je kunt straling ook beperken om alluminiumfolie over de antenne te wikkelen (draadloze verbinding gaat dan ook achteruit).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar wat als je modem/router
geen antenne heeft?
of in iedergeval geen van buitenaf? http://imageshack.com/scaled/800x600/809/itw6.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een modem/router draadloze opties heeft, dan heeft deze altijd een antenne. Als deze geen externe heeft, dan zit deze intern ingebouwd. Je zou dan het gehele apparaat moeten inwikkelen, maar dat lijkt me niet erg handig i.v.m. ventilatie van het apparaat. Mogelijk zou het deels kunnen (geen ervaring mee, dus eigen risico) of anders via de modem/routerinstellingen wifi volledig uitschakelen en overstappen naar de Powerline, maar is wel wat duurder. Sommige modems / routers kun je bij de instellingen ook de sterkte van het uit te zenden signaal instellen en dus verlagen tot een minimum, net genoeg om wel ontvangst te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben eigenlijk wel benieuwd geworden
of er dan ook een draadloze modem/router
bestaat maar dan in de vorm van powerlines
waarbij je alleen draadloze internetrverbinding hebt
tussen je cumputer en de powerline
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kunt van je powerline met een kort kabeltje naar een gewone router gaan. Die gewone router kan via wifi het signaal naar je computer sturen. Maar dan ben je dus niet meer draadloos... Wat het inwikkelen van je router betreft: hij hoeft niet helemaal in aluminiumfolie te worden gewikkeld. Gaas met een voldoende kleine maas is voldoende.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan per definitie niet.
Juist de electromagnetische straling is hetgeen wat de informatie draadloos overbrengt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Het zou draadloos kunnen zonder straling door bijvoorbeeld geluid te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, ik dacht wat veel in de huidige gangbare technieken. Met een postduif kan trouwens ook zonder straling en draadloos informatie door de lucht verzenden ;-)