Als je een mailtje typt...moet je dan wél of géén harde enters gebruiken?

Soms zie ik een mailtje van mezelf op een andere computer en klopt er niks meer van qua layout e.d.

Toegevoegd na 15 minuten:
Moet je blijven typen, en dan bijvoorbeeld outlook dit zelf laten regelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
2.4K

Het beste antwoord

Dit slaat op Outlook Express.

Je moet natuurlijk niets. Als je geen harde enter (he) geeft lopen de regels door tot het einde van de breedte van je Nieuwe Bericht. Dit bericht kan schermvullend of kleiner zijn.
Om een bericht overzichtelijk te houden is het goed zo nu en dan een he te geven, b.v. bij het begin van een nieuw onderwerp of nieuwe alinea.
De ontvanger (ook Outlook Expres) ziet het bericht in principe hetzelfde als jij het verzonden hebt.
Vind je de relgellengte te lang dan kun je deze korte instellen. Tijdens de opmaak (typen) zie je nog niets, maar als je de mail verzonden hebt, zie je wel dat de regellengte korter is geworden. De ontvanger ziet ook deze kortere regels.

Het instellen van de regellengte gaat als volgt:
In Outlook Express is de regellengte van berichten met tekst zonder opmaak automatisch ingesteld op 76 tekens per regel. Dit is handig voor nieuwsservers waarop maximaal 80 tekens per regel kunnen worden weergegeven.
Klik in het menu Extra op Opties.
Klik op het tabblad Verzenden op het keuzerondje Tekst zonder opmaak onder Indeling voor verzenden van nieuws. Klik vervolgens op de knop Instellingen voor tekst zonder opmaak.
Geef in het tekstvak na Automatische terugloop bij het aantal tekens op dat per regel moet worden weergegeven. (minimaal 30) en bevestig met Toepassen en OK
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan kun je beter zachte gebruiken: shift+enter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje mailprogramma zorgt zelf voor een goede regellengte. Dat moet je dus bij jouw mailprogramma even instellen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het programma/de instellingen van de ontvanger? Ik dacht dat dat ook uitmaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Loenie Klik in het menu Extra op Opties.
Klik op het tabblad Verzenden op het keuzerondje Tekst zonder opmaak onder Indeling voor verzenden van nieuws. Klik vervolgens op de knop Instellingen voor tekst zonder opmaak.
Geef in het tekstvak na Automatische terugloop bij het aantal tekens op dat per regel moet worden weergegeven. Bevestig met Toepassen en OK.
Als je aaneen tikt zonder enters dan loopt de tekst aan de ontvangende kant door (mits die geen heel ouderwetse e-mail-software gebruikt.) Afhankelijk van hoe breed de ontvanger z'n mail op het scherm zet ziet hij/zij dan veel smalle regeltjes of weinig brede regels.

Als je aldoor enters geeft,
dan geef jij zelf een soort
van maximale breedte aan.

Heeft de ontvanger
een
heel smal scherm dan
gaan
de uitlijning en die
enters
door elkaar heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk van hoe je wil dat het er uit ziet: wil je een nieuwe regel beginnen, dan druk je op enter en als de zin gewoon door mag lopen dan niet.
Dus wil je een tweede alinea zoals dit dan gebruik je de enter en als het door mag lopen -zoals dit- dan niet.

Een extra enter voor lege ruimte is ook vaak fijn.