hoe host ik mijn domein naam?

Hoi, op hostnet.nl kan ik een .nl domein kopen voor 2 euro. Ik begrijp dat ik dit nog moet laten hosten, maar kan dat ook op een gratis webhosting? Bijvoorbeeld: op 000webhosting.com kan ik een domein invullen om te hosten. Maar wat gebeurt er nou precies als ik een domein koop? Wordt mijn domein ergens op een internationale database ingeschreven? Zodat ik hem overal zou kunnen hosten? Hoe werkt dit precies? En kan ik mijn domein gekocht op die site dus hosten op 000webhost.com?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Als je een domein koopt wordt je site zichtbaar voor iedereen (www.mijnsite.nl). Dan wordt het domein opgeslagen in een database (.nl voor nederlandse database, .com voor internationale database en .eu voor europese database). En een host kopen heb ik nog nooit van gehoord dus ik denk dat een hosting gratis is.

Toegevoegd na 1 minuut:
En NIET op de link klikken (dat is een voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een domeinnaam registreren zorgt alleen dat jij de registrant/eigenaar bent van dat domein. Het Domain Name System (DNS) verwijst de domeinnaam door naar een IP-adres van een server waar een website is gehost. De dns-instellingen kun jij als eigenaar van het domein aanpassen en dus kiezen naar welk ip-adres je domein verwijst. Je geeft eigenlijk door aan de dns-database(s): dit domein verwijst naar dit ip-adres. Dit kan dus elke vorm van hosting zijn: een gratis aanbieder, commercieel of zelfs je eigen computer, als je die inricht als server, bijv. met de open source Apache server (en je computer altijd aan laat staan).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk, hier heb ik iets aan! Enorm bedankt voor je reactie!
Als je een domein koopt dan registreert het bedrijf het domein op jouw naam, en deze laten zij jouw koppelen aan een host. Op een host zit opslagruimte voor je website, waar je alle bestanden van je website op kan zetten. Dat is wel handig, anders komt er niks op je domeinnaam te staan. Meestal bieden bedrijven die domeinnamen aanbieden, ook wel hosting pakketten aan, deze krijg je er soms gratis bij, of moet je er los bij kopen.

In het geval van 000webhost, willen ze dat je het domein koppelt aan hun nameservers, deze kan je vinden op de website van 000webhost. Die moet je dan invullen op de website waar je je domeinnaam wilt registreren. Deze word dan automatisch gekoppeld.

Tip: 000webhost heb ik ook nog een tijd bij gezeten, slechte host en is vaak offline.
Jaspro101