Hoe kan ik mijn WiFi signaal in appartementencomplex (veel WiFi signalen) verbeteren?

Sinds kort digitaal abonnement op ZIggo aangesloten (voorheen analoog). Daarbij kwam een standaard modem met router van Ziggo. Helaas heeft dit geen verbetering in het bereik van de WIFi gebracht (voorheen ook slecht bereik) Het is zelfs verslechterd. Een scan met WiFi analyzer leert dat in haar appartement heel erg veel storing is van andere (Ziggo) wifi routers. Het advies kanaal was kanaal 14, welke helaas niet valt in te stellen op de Ziggo router. Hoe verbeter ik het beste het bereik. Een 5ghz router? Bijgesloten een grafiek van de WiFi analyzer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor alle reacties al tot zover. Hier wat aanvullende antwoorden:
ik kan wel een kanaal instellen op de Ziggo router, maar helaas 1-13 is de mogelijkheid. Alle andere kanalen zijn al overbevolkt helaas.
(laat staan dat ik een kanaal kan kiezen dat minimaal 5 kanalen verwijderd is van een ander wifi signaal)
Situatie: appartement in jaren 60 gebouw (enkelsteens slechte isolatie) met buren rondom (onder-boven-links-rechts en schuin op alle hoeken)
Mogelijke acties: * overstappen op 5 GHz router (wel handig om dan eerst te testen of die kanalen wel rustig zijn. kan dat met inssider?)
* omschakelen naar 802.11 N snelheid ( niet alle apparatuur is compatibel, maar hier of daar wellicht nog een wifi dongle op te snorren)
* checken of op 20 Mhz wordt uitgezonden
* checken of WPS aanstaat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kanalen 1 tm 13 zijn inderdaad normaal, dat heeft ieder Ziggo accesspoint.
Het is een beetje de kunst om te proberen... dat wil zeggen, met je scanner kijken hoeveel mensen op welke kanalen zitten. Pak het kanaal waar de minste mensen zitten. Wat het beste werkt is 1 pakken, en testen.
In je ziggo pagina: http://192.168.178.1/wlanRadio.asp kan je zien of het kanaal als acceptabel wordt weergegeven. Op http://www.bbned.nl/scripts/speedtest/download/file100mb.bin kan je een testbestand downloaden (heb je verder niets aan, kan je na afloop weggooien) om te zien wat je download snelheid is. En zo nog even doorgaan.. :)
Alleen zoals eerder beschreven, de andere kanalen van de buren staan vaak op automatisch, wat betekent dat hun kanalen morgen weer anders kunnen zijn. Belangrijk is dat jouw Ziggo apparaat goed in het zicht staat / vrij van allerlei obstakels. Het is natuurlijk handig om hem ver weg te plaatsten in een kastje dat hij niet zichtbaar is.. maar dat heeft ook als nadeel dat het signaal door 10 objecten heen moet en afneemt (spiegel, glas, gewapend beton en metaal zijn de grootste factoren hierin.) Als een na laatste oplossing kan je toch kijken of je niet met een kabel kunt werken... kabels hebben geen last van storing van anderen en zijn gegarandeerd snel... Als laatste optie kan je natuurlijk bij je al je 60 medeflatgenoten aanbellen en even uitleggen dat ze allemaal op een ander kanaal moeten... maar ik gok dat dit niet jouw keuze is ;)

Antwoorden (3)

De standaard geleverde modems met router zijn in de regel geen topproducten. Een andere router zou dus een oplossing zijn. Op de verschillende vergelijkingssites kun je de ervaringen van anderen lezen of de kwaliteit van zo'n router.
Een andere oplossing zou een repeater kunnen zijn, welke je op een strategische plek (door proberen te bepalen) neer zet, deze kan ook de algehele kwaliteit van je signaal verbeteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens met INSSIDER (gratis, zie bron) of al deze routers op een zelfde kanaal zitten. Als dit zo is zou je deze kunnen verzetten naar een ander kanaal (het liefst 1,6 of 11 ivm overlap). Helaas is dit blijkbaar niet in te stellen in de meegeleverde router. Je zou dan kunnen overwegen om een andere router of een accesspoint te kopen. Over het algemeen zullen alle kanalen wel redelijk gevuld zijn op 2.4 GHz. Je zou bij de koop van een router of accesspoint kunnen letten op een router die 2.4 GHz én 5 GHz tegelijk ondersteunt (dualband). Dit is vooral handig omdat nog niet alle apparaten 5GHz aankunnen, deze oudere apparaten kunnen dan dus de 2.4 GHz band gebruiken. Op deze site van UPC staat een tabel met de voor- en nadelen van de verschillende frequenties https://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/1222/~/kanaal-en-frequentie-modem-en-router.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je al schreef is het kanaal belangrijk, jouw uitzendende kanaal van je access point (onderdeel voor wifi in het apparaat van Ziggo) moet, indien mogelijk niet of zo min mogelijk andere access points hebben op hetzelfde kanaal.
Elk kanaal heeft een bepaalde overlap met andere kanalen naast hem, ideale kanalen zijn 1,6 en 11 omdat zij elkaar niet raken qua frequentie. (Zie tekening bijgevoegd)
Het "probleem" is dat jij je kanaal netjes kunt instellen, maar als je buren dat niet doen, dan heb jij daar alsnog last van...
Wat voor kanalen nog meer actief zijn is te vinden met het programma inssider (gratis) (misschien al de tool die je liet zien, of kan dat daar ook mee).

Het access point staat vaak ingesteld dat het apparaat automatisch het sterkste kanaal kiest. Dit lijkt handig, maar jouw computer of andere apparaten die gebruik maken van de Internet verbinding die "verwachten" vaak constant hetzelfde signaal (zeker met een wifi repeater!) en hebben pas laat door indien dit wijzigt, waardoor de doorvoersnelheid omlaag gaat.
Vandaar dat het vast instellen van een kanaal aan te raden is.

Wat ook nog vaak te selecteren is of er op 20 of 40 MHz wordt uitgezonden. Vaak is 20 al geselecteerd en is dit ook aan te raden.

Bij de opties is vaak ook de "802.11 N" mogelijk, om de theoretische 300 megabits te halen (praktijk is vaak max 50 Mbit). Dit werk met 2 frequenties, de standaard 2,4 Ghz en de rustigere 5 GHz. Nieuwere apparaten ondersteunen de 5 GHz (veel oudere apparaten niet, iPhone 4 bijv al niet) dan kan je inderdaad overwegen om alleen 5 Ghz te kiezen, dit is rustiger en het bereik (frequenties) is breder.

Encryptie is belangrijk voor versleuteling van je verkeer en anderen tegen te houden van jouw internet gebruik te maken.
Vaak staat standaard WPA2 AES/TKIP aan, de laatste optie is niet meer nodig en kan storing geven. WPA2 AES is dus aan te raden.

Ook een factor die soms nog aanstaat in je modem is WPS, een mogelijkheid om eenvoudiger te verbinden met je access-point van Ziggo, maar ook storing geeft en ook qua beveiliging niet goed is (aan te raden is om dit uit te zetten)

Verder is de plaatsing van belang van je access-point. Zit je in de buurt van het access point? Zijn er storende apparaten (draadloze telefoons, afstandsbedieningen, magnetron?) of storende factoren (dikke muren, glas, ijzerwerk) vlakbij?

Veel is afhankelijk van je buren... Maar ik neem aan dat deze tips wel wat verandering moeten kunnen bieden ;)