Waarom worden er weinig virussen voor Mac of Linux gemaakt?

Er worden steeds meer Mac's verkocht en ook Linux wint aan populariteit..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Het beste antwoord

Het feit dat er weinig virussen zijn voor UNIX systemen zoals osX en Linux heeft helemaal niets te maken met het aantal gebruikers wat ook echt niet zo klein is als hier word gedacht. Een dikke 90% van alle webservers en data centers draait op UNIX/Linux systemen, goede doelgroep om met virussen te bestoken als je het mij vraagt......... maar goed...

Ten eerste is Windoos ontworpen als "single user" systeem en dus geoptimaliseerd voor het werken met slechts een gebruiker, later toen er een Linux mulit-tasking en multi-user systeem uitkwam zag microschoft hier ook wel wat in en zijn ze mogelijkheden voor meerdere gebruikers gaan toevoegen aan het single user windows systeem waarbij helemaal niet is gelet op lokale veiligheid wat ook weer doorspeelt in de veiligheid vanuit het internet want wat een lokale gebruiker kan kan ook iemand die de sessie van die gebruiker onderschept met bv remote desktop of telnet.

Het schrijven van virussen voor Linux is vrij zinloos gezien het automatisch laten installeren bijna onmogelijk is en wanneer dit lukt eenvoudig terug te draaien omdat het niet kan installeren buiten de gebruikers map van de ingelogde gebruiker en dus ook geen echte schade kan aanrichten aan de systeembestanden. Gezien de gebruiker geen rechten heeft om software te installeren zonder het invoeren van het wachtwoord van de systeembeheerder kan een virus dit dus ook niet. Kortom geen rechten dus ook geen mogelijkheid.

Ook komt het onder Linux bijna nooit voor dat je een programma zelf van internet gaat downloaden en installeren, dit regelt een pakketbeheerder voor je waarin je alle pakketten die je wil kan aanvinken en laat installeren terwijl je iets anders nuttigs doet. Al deze software is uitvoerig getest door het team achter de Linux distributie wat virussen en spyware bijna onmogelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat een veele kleinere groep mensen zijn die gebruik maken van dat besturingssysteem. Windows daarentegen is veel populairder dus het virus raakt meer mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk het als een voetbal. Bij een kleine amateur club met 100 leden kijkt bijna niemand naar een voetbal wedstrijd. Dus heeft het weinig zin hier reclame te maken.

Bij een grote eredivisie wedstrijd zien honderduizenden tot miljoenen mensen de reclame, dus zijn er veel mensen die daar wel reclame willen maken (alleen kunnen ze het niet allemaal betalen).

Hetzelfde geld voor virussen. Een maker van een virus vindt het leuk als zijn virus zo veel mogelijk mensen bereikt. Dan kan hij bij een kleine club Apple gebruikers (mac is nog steeds een overweldigende minderheid) aansluiten of zijn doelgroep 100 keer zo groot maken en voor normale computers gaan.

Voor Linux is de doelgroep zelfs nog kleiner. Er zijn namelijk zoveel verschillende distributies dat virussen in de meeste gevallen niet op alle verschillende versies zouden werken. Dus als je dan 10% van een kleine groep zou kunnen benaderen is dat niet de moeite waard. Daarnaast zijn Linux gebruikers ook bovengemiddeld op de hoogte van beschermingsmogelijkheden, dus is het niet de moeite waard om hiervoor een virus te schrijven.

Naast het feit of het 'leuk' is gaat het ook over verspreidings snelheid. Ga ervan uit dat een virus 10 keer per dag probeert zichzelf te verspreiden naar een andere computer, en dat (voor het voorbeeld) 9 van de 10 computers een windows pc is, en 1 van de 10 apple (linux negeren we even).

Elke dag maakt de besmette computer met 10 andere computers contact.

Voor de windows computer zijn er op de eerste dag 9 andere geinfecteerd, de 2e dag (10*9) 90, de derde dag (100*9) 900, de vierde dag (1000*9) 9000.

Voor een apple computer zijn er de eerste dag 1 extra geinfecteerd, de 2e dag (2*1) 2 extra, de derde dag (4*1) 4 extra, en de vierde dag (8*1) 8 extra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, download eens een linux distributie en kijk eens of je een virus handmatig kunt installeren zonder je wachtwoord in te voeren........... inderdaad lukt niet en dus al helemaal niet automatisch....... schrap die macs (en genegeerde linux) dus maar uit je berekening....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel degelijk virussen voor de Mac EN voor Linux. Linux heb ik niet meegenomen in m'n berekening omdat de verspreiding hiervan nog langzamer gaat, en de het voor het voorbeeld ook niet relevant is.
De meeste virusmakers zijn amateurs die elkaars werk en tools overnemen via forums. En die hebben zelf vaak Windows. Bovendien zijn er meer mensen die een hekel hebben aan Microsoft. De kans op varkensgriep is in Nederland gewoon groter dan die op dromedarisgriep. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Windows-systemen het meest worden gebruikt. Waarom zou je het klein doen als je het ook groot kan doen?