Wie heeft internet uitgevonden?

Toegevoegd na 17 seconden:
of is het ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
10.9K

Het beste antwoord

De grondslag van het internet ligt inderdaad bij het Amerikaanse Ministerie van Defensie in 1984.

De eerste publicatie over het huidige WWW werd geproduceerd door Tim Berners-Lee en Robert Cailliau.

Deze eerste persoon heeft het internet in feite klaar gemaakt voor het grote publiek. Hij wordt daarom ook wel gezien als uitvinder/grondlegger van het huidige internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het was eerst voor de geheime dienst of leger van de VS.
Later hebben ze het vrijgegeven aan iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad het leger van de VS (ARPA-net). Ze wilden een netwerk dat niet afhankelijk is van een centraal punt en dus bij een kernaanval gewoon zou doorwerken als een deel werd uitgeschakeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende bedrijven betrokken geweest bij het ontwikkelen van de communicatie middelen en benodigdheden om intranet te ontwikkelen. Intranet heeft daarne weer geleid tot het internet.
De eigenaren van de onderzoeksburo's waren Donald Davies, Paul Baran en Leonard Kleinrock. De protocollen die zij hebben ontworpen werden op hun beurt dus weer gebruikt om verder het intranet te ontwikkelen. Lawrence Robert heeft hier weer ontwerpen van gemaakt die toepasbaar werden en wordt gezien als de grondlegger voor de eerste mogelijkheden tot intranet. ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network) was ontwikkeld door DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency wat weer onderdeel was van het United States Department of Defense. De onderzoeker die het eerste netwerk tot stand bracht was J.C.R. Licklider, deze werd later het hoofd van het onderzoeksproject ARPA. Hij heeft echter voordat ARPANET operationeel was deze weer verlaten.

Wat uiteindelijk weer tot het voor ons nu bekende WWW heeft geleid was een voorstel van Tim Berners Lee, en deze heeft later ook weer samengewerkt met Robert Cailliau. En door deze samenwerking is weer het hyperText uit ontstaan wat browsen mogelijk maakte, in December 1990.

Dus het is maar net wie je de eer toe wil schuiven, diegenen die de aanzet gaven of diegene die het eerste netwerk tot stand bracht waar dit uit is voortgegroeid... Duidelijk is wel dat het niet door 1 persoon is bedacht en ontwikkeld maar door een opéénvolging van uitvindingen en protocollen.

En internet is, simpelweg gezien, gewoon een uitbreiding geweest van het netwerk. Ook moet er rekening mee worden gehouden dat met de eerste netwerk protocollen ook veel hobbyisten aan de haal gingen om zo hun eigen netwerkjes op te zetten. Uiteindelijk is internet een logisch gevolg geweest om al die netwerkjes samen te brengen.

Diverse bronnen, de makkelijks leesbare van wiki:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grondslag van het internet ligt ibij het Amerikaanse Ministerie van Defensie in 1984.

Het TC/IP protocol werd bedacht door Tim Berners-Lee, binnen het CERN in Zwitserland, een Europese onderzoek instelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het dekt niet helemaal de lading maar in het volgende boek wordt ook het ontstaan en de ontwikkeling van het internet beschreven. Het boek heet "Alles moest nog worden uitgevonden"en is van Cordula Rooijendijk.

Het is gewoon een lekker leesboek over alles wat met het ontstaan van computers en internet heeft te maken met mooie persoonlijke verhalen.