mag je muziekvideo's van youtube knippen en plakken tot 1 geheel?

Ik vind het leuk om van muziekvideo's 1 geheel te maken bv van1 nummer 30 seconden, om daarachter er een nr van 45 seconden, maar is dit mogelijk?

heb in het verleden weleens een jaarmix gemaakt en die op youtube gezet zonder problemen, maar een andere is verwijderd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Op bijna alle filmpjes zit copyright, eigenlijk op alle. De vraag is bij wie dat cr ligt en of er wellicht een vorm op zit die jouw het recht geeft om het te hergebruiken zoals jij dat wil. Denk aan http://creativecommons.nl/ . De kans dat er een cc licentie op het filmpje zit is klein. Als het filmpje door een amateur/hobbyist is gemaakt heb je ook nog kans dat hij je schriftelijke toestemming geeft.

Dat is dus allemaal te doen. Maar dan nu het leeuwendeel wat overblijft, de filmpjes van grote maarschappijen of waarin enige vorm iets zit wat grote maatschappijen is. Als je daarvan stukjes gaat gebruiken zal of yt.com het al bij het uploaden doorhebben en afhankelijk van de afspraak met de maatschappij eisen dat je reclame toont voor je filmpje, of zal het filmpje weigeren. Als het filmpje er wel opkomt heb je kans dat een grote maatschappij het eraf haalt.

Dan zijn er nog vage claims dat als je een disclaimer zet bij een filmpje dat het materiaal niet van jouw is, er ook geen actie ondernomen zal worden. Ik geloof er niet in maar er zijn volkstammen die zweren dat het werkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
wat VAN grote maatschappijen

Toegevoegd na 1 minuut:
eraf LAAT halen

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb het niet als bron gebruikt, maar je kan er hier meer over lezen:

https://www.eff.org/issues/intellectual-property/guide-to-youtube-removals

Toegevoegd na 5 minuten:
Je mag natuurlijk voor eigen gebruik al die filmpjes downloaden en mixen tot een geheel. De vraag is of je het dan weer mag uploaden. De kans dat er copyright materiaal tussen zit is enorm dus waarschijnlijk niet, althans niet zolang je de toestemming hebt van elk stukje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een voetbalsamenvatting korter gemaakt en hij is na een half jaar nog steeds online
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet de vraag. Ik ben laatst door rood gefiets en heb geen boete gekregen.