wie of wat zit er eigenlijk achter spamberichten?

ik kan me helemaal niet voorstellen wie of wat achter spamberichten zit. Soms zijn het gewoon persoonsnamen waar je geen kwaad achter ziet (je denkt alleen "hé, die ken ik niet"), soms krijg je een rare naam (bv. penisenlargenow@....). En zelf krijg ik mails van mensen die ik ken en die een heel rare boodschap bevatten (in het Engels, vaak beginnend met Hi en nadien reclame). Als ik die mensen vraag zeggen ze dat ze niets hebben gestuurd, dus blijkbaar stuurt iets of iemand berichten uit hun naam.
zijn spammers mensen die vanuit een obscuur kamertje berichten sturen naar lijsten die ze hebben bemachtigd? of gaat het over bedrijven die data hebben gekraakt (of dergelijke) en deze gebruiken om via automatische berichten dingen aan de man te brengen? of....?
en hoe weet de pc dan dat dit geen échte reclame is (die krijg ik immers ook wel, en dat komt dan niet terecht in de spamfolder)?

11 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel hotmailadressen worden gebruikt voor spam, die mensen moeten gewoon even hun wachtwoord veranderen.
liveisgreat
11 jaar geleden
okee, maar de vraag is : wie verstuurd dat? wie zit er achter die namen die ik niet ken en die me reclame sturen voor medicatie etc?

Het beste antwoord

Technisch gezien is het mogelijk om email te versturen met op het beeld een afzenderadres .
Oftewel, men stuurt een mailadres vanaf bijv. adres1@server.com en hangt er in de data visueel een ander adresnaam aan bijv. pietje@puk.nl

Dit trucje wordt vaker gebruikt om door spamfilters te kunnen gaan. Het kan zelfs zo zijn dat je een spam email van jezelf ontvangt.
In veel email programma's is het mogelijk om te kijken hoe de email onderliggend is opgebouwd, de zogenaamde broncode. Vaak zie je dan dat de echte afzender een ander email adres heeft.

Kennelijk ben je zelf heel voorzichtig voor dit fenomeen. Als ook maar 1 op de 5000 mensen er op ingaat, is dat al kassa voor deze jongens. Vooral als je weet dat vaak miljoenen mensen dezelfde spam ontvangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
één antwoord gekregen, maar wel een goed. bedankt!