Hoe zorg ik er voor dat mijn blog minder data verkeer verbruikt?

Ik heb een blog met 5.000 uniek bezoek en 20.000 pageviews per maand. Ik heb onlangs een waarschuwing gekregen van mijn hosting provider dat ik meer dan 10GB heb verbruikt: 60GB!!!!!! De oorzaak ligt waarschijnlijk in de plaatjes. Ik heb ze al voor een groot deel verkleind maar weet niet of dat voldoende zal zijn. Ik heb bijvoorbeeld de suggestie gekregen om de plaatjes ergens anders te hosten. Wat zijn andere mogelijkheden hiervoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Als de sodemieter over naar een andere provider (of een ander pakket bij deze provider) en misschien zelfs op zoek naar een dedicated server. Met zoveel traffic wordt je blog er ook niet sneller op, en met zoveel bezoekers kun je onmogelijk nog gebruik blijven maken van een gratis of heel goedkoper hosting. Je zult je pakket moeten aanpassen aan je dataverkeer.

Natuurlijk kun je ook een online fotoalbum ergens aanmaken (en dat kan op veel plekken gratis, al is ook daar de ruimte beperkt), en alleen naar die foto;s linken. Dat scheelt ruimte op je site. Maar met zoveel traffic zal het niet genoeg zijn. En ook voor de hosting van je foto's zul je dan tegen grenzen aanlopen.

Op een gegeven moment houdt het gewoon een keer op tot hoever je gratis diensten kunt rekken ; 20000 pageviews is geen amateurhobby meer. Ik zou eens serieus gaan nadenken over het werven van adverteerders ; dan haal je die hostingkosten er ook wel weer uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Het is pas echt dom van die beheerders, die moeten toch gelijk met een adverteerderspakket aankomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, als ze slim zouden zijn.....

Andere antwoorden (1)

Op het verkleinen van plaatjes en grafische onderdelen kan vaak erg veel behaald worden. Probeer voor het uploaden de plaatjes al zoveel mogelijk te schalen naar het juiste formaat.

Maar zelfs dan valt er nog veel te behalen, veel afbeeldingen kunnen nog extra gecomprimeerd worden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Probeer dit te doen met al je afbeeldingen maar ook met de grafische elementen op je site.

Met de gratis online tool http://tinypng.org/ valt vaak nog 50% tot 70% te behalen op png afbeeldingen. Yahoo biedt ook een gratis tool aan voor al je afbeelding types. http://www.smushit.com/ysmush.it/ . Handige van deze tools is dat je meerdere afbeeldingen tegelijk kan laten comprimeren. Dit scheelt weer erg veel in ruimte en bandbreedte. Kans is groot dat je Wordpress gebruikt voor je blog.. Als dit het geval is, is er een handige plugin van smushit die je afbeeldingen automatisch comprimeert. Je zult je verbazen hoeveel dit kan schelen.

Een andere handige tool voor Wordpress(als je dat gebruikt) om bandbreedte te besparen is w3-total-cache, Je moet de plugin wel configureren, is wat lastig maar na even Googlen kom je daar wel uit, genoeg pagina's met instructies. Ook dit kan enorm veel schelen. Zelf claimen ze tot op 80% van je bandbreedte en tot 10x betere performance. Dat zal niet altijd zo zijn maar het scheelt een aanzienlijk deel.

Hopelijk gebruik je Wordpress, want dan heb je wat meer aan mijn antwoord. En anders weet je een beetje in welke richting je moet gaan zoeken. In ieder geval, 20.000 pageviews is wel iets om trots op te zijn en dat mag best gesponsord worden.