mijn computer moet steeds weer opstarten om internet te ontvangen! is dit normaal?

er heeft iemand mijn computer 'beter' gemaakt, opgeschoont en weet ik veel nog meer , nu doet tíe heel anders/vervelend, wat kan ik nu zelf doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Dan is hij waarschijnlijk heel grondig en ijverig schoongemaakt geweest. Een beetje te ...

Probeer je besturingssysteem (waarschijnlijk windows) eens opnieuw te installeren. Dan staat alles weer standaard. Zorg wel eerst dat je alle drivers vind die je nodig hebt voor je computer (vind je normaal gezien op de website van de fabrikant van je hardware) en zorg dat je een backup hebt van al je gegevens!

Je zal zien dat nadien alles weer netjes, snel en correct draait!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je computer is niet rechtstreeks met het internet verboden doch via een router cq switch die op zijn beurt verbonden is met een upstream router/switch enzovoort.
Alle apparaten in deze keten bezitten een communicatieapparaat (netwerkkaart (nic): wifi, vast etc).
De kaarten identificeren/communiceren met mekaar via een mac-adres. Dit adres is uniek en hard-coded.
Software echter gebruikt een ip-adres. Dit ip-adres is, in de regel, noch uniek noch permanent.
Deze ip-adressen worden toegekend door software genaamd dhcp. Een home-router bevat meestal een dergelijke dhcp-instantie.

In de startup-sequentie van je computer zit er hoogstwaarschijnlijk een script dat, bij detectie wan wifi of de aanwezigheid van een kabel in je nic een ip-request uitzendt.
De dhcp-authority (server, router etc) zal een ip-adres toekennen. Je ip-adres wordt, per default, bij half-live vernieuwd.
D'er zijn een aantal redenen te bedenken waarom deze half-live cyclus niet gehonoreerd wordt.

En tenslotte :
1. Wat te doen: een nieuw ip-adres aanvragen
2. Hoe: dit hangt af van je OS.

In Debian: QUOTE dhclient ethx UNQUOTE (waarbij x de integer is die de kaart waar je een ip-adres voor wil identificeert)

In Windows: QUOTE ipconfig /release yyy UNQUOTE en vervolgens QUOTE ipconfig /renew yyy UNQUOTE waarbij yyy de adapter-id is.
Indien de adapter-id onbekend is kan je deze achterhalen via QUOTE ipconfig /all UNQUOTE.
In Windows kan je proberen de adapter-id weg te laten ; dit OS is niet echt finicky.

Indien je wel verbinding kan maken met je router/switch doch niet met http://www.goeievraag.nl (url), is het best mogelijk dat het probleem veroorzaakt wordt door de DNS. Het doel van de DNS bestaat erin een url te vertalen in een ip-adres.

De meest eenvoudige manier om de dns te checken bestaat erin om QUOTE ping www.hp.com UNQUOTE te doen en te kijken of it vertaald wordt in een ip-adres.

Je hebt wel een console of dosbox nodig voor deze commandos.
In Windows heb je misschien wel een aardige gui-utility die dit voor je doet, doch heb al jaren geen Windows meer en kan je dus ook niet vertellen hoe dit er dezer dagen uitziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de moeite maar hier snap ik helemaal niks van!!! misschien ooit
Kijk even of je terug kan gaan naar een eerder gemaakt herstelpunt. Wellicht heeft die persoon je netwerk drivers ook verwijdert toen ie enthousiast tussen je Software aan het opschonen was. Veel mensen gooien alles weg wat ze niet kennen.