NL-sites beginnen met 'Cookie control'. Er is de optie dat je de cookie _wel_ toestaat. Waarom onbreekt de optie om de cookie _niet_ toe te staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
Ritsuka
11 jaar geleden
Die optie zit toch in je browser?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar da's normaal gesproken alleen voor alle websites tegelijkertijd.
Instellen _per website_ kan bij sommige browers ook, maar als je dan die browser een keer opnieuw installeert bestaat er gerede kans dat je al die instellingen toch weer kwijt bent.

Antwoorden (4)

Zo lang je niet op accepteren klikt, sta je de cookie niet to.

Het popup-venstertje sluit je met het kruisje rechtsbovenaan.

Toegevoegd na 15 seconden:
toe*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar da's toch niet duidelijk.
Misleiding!
Tegenwoordig is websites toelating geven om cookies te mogen opslaan een soort van voorwaarde om de site te kunnen gebruiken. Je kan je immers geen (zinvolle) site meer bedenken die werkt zonder cookies. Zeker wanneer het gaat om fora, webwinkels is het ofwel cookies toestaan of de site niet kunnen gebruiken. Het is zeker niet dat ze je willen verplichten tot het verschaffen van enige info over uw surfgedrag (alhoewel dit wel mogelijk is), maar het is technisch onmogelijk om fora's, webwinkels, etc te maken zonder cookies. Als je meer wilt weten wat cookies zijn, mag je hierover gerust een nieuwe vraag stellen.

Nu, dat schermpje "Cookie control" is er gekomen door een of andere Nederlandse Telecom wet. Cookies werden voorheen altijd stilzwijgend opgeslagen op uw computer. Nu worden de sites verplicht om dit aan hun gebruikers te laten weten. Meer is er niet veranderd.

Je zult sites tegenkomen die wel een optie hebben met bv "ik wil geen cookies". Als je hierop klikt zal je worden duidelijk gemaakt dat de website niet marcheert zonder cookies en dat je de keuze hebt om ofwel alsnog cookies te accepteren of de site te verlaten.

Concreet kan je dit zien als een soort gebruiksvoorwaarde waar je niet anders kan dan op accepteren klikken wil je er gebruik van maken.

Groeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij klopt je antwoord niet. Je hebt nl. twee soorten cookies: cookies die nodig zijn voor het functioneren van de website, en overige cookies (advertenties, spionage, 3rd party). Van die eerste soort cookies hoeft men NIET eerst toestemming te hebben om die te mogen plaatsen.
Van die tweede soort wel. En DAAR gaat die cookie-control dus over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb inderdaad geen onderscheid gemaakt in tracking cookies van de normale cookies. Maar het blijft een feit dat je als bezoeker van dergelijke sites vaak niet te kiezen hebt. Uw vraag had beter geweest "waarom vind ik op de MEESTE sites geen knop cookies_niet_toestaan". Omdat tracking cookies voor hen immers vaak een bron van inkomsten is en het dus afhangt van de 'goodwill' van de eigenaars om te beslissen of ze hun site al dan niet willen laten gebruiken/openbaar maken zonder deze inkomsten. Het is een soort van wederdienst.
Hierbij wil ik niet alle sites over één kam scheren, want er zullen ongetwijfeld sites bestaan die wel een knop aanbieden om geen tracking cookies op uw computer op te slaan en toch hun site gewoon te mogen gebruiken.
Nou wat er aan de hand is: sinds 5 juni van dit jaar zijn websites verplicht te melden als een cookie een zgn. tracking cookie is. Dit is handig voor adverteerders.

Stel je bent bijv. bij Zalando geweest, dan heb je dagen dan wel weken last van reclames van dit bedrijf op een heleboel websites. (In de europese regelgeving is het afgesproken dat dit niet zo maar meer mag.). Dit wordt geregeld door tracking cookies. Inderdaad, zoals iemand al schrijft: ze worden niet automatisch meer op je computer gezet, daarvoor moet je specifiek toestemming geven en anders wegklikken.

Mogelijk wordt er wel een gewone cookie geplaatst, voor 'makkelijker' gebruik van de site of bijv. winkelwagentjes etc. Dat mag gewoon wel.

Strikt genomen een tracking cookie een cookie die voor elders gebruikt wordt dan het domeinnaam van de website dat bezocht wordt. Bijvoorbeeld je bezoekt jantje.nl (geen idee of die bestaat) en de cookie is voor Google analytics, een andere domein. Dan wordt dat als een tracking cookie beschouwd, als je het heel letterlijk neemt. Vraag is natuurlijk of men hierop controleert of optreedt, omdat het bijhouden van statistieken wat anders is dan bezoekers lastigvallen met advertenties... we zullen het zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een misverstand is dat de website het moet melden aan de gebruiker. Voor een gewone cookie is dat niet verplicht.

Echter, voor een tracking cookie is dit niet voldoende: het moet echt een toestemming zijn die _vooraf_ moet worden gevraagd. Simpelweg melden is dus niet voldoende!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap ik, maar da's toch geen antwoord op mijn vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, het gaat om de tracking cookies. De website moet dus aangeven of je toestemming verleent. Als je geen toestemming verleent dan heeft een beetje website de optie "nee, bedankt" of "negeer" of zoiets. Dus websites hebben wel degelijk een "nee"-knop. Bijvoorbeeld de Telegraaf. Fok-forum (ontdekte ik vandaag) is een beetje krampachtig, en die mensen snappen het niet helemaal, is mijn bescheiden mening. Geen cookie plaatsen? Dan ook helemaal niet op het forum komen. Ik vraag me dan echt af of zij op de hoogte zijn van de wetgeving ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar wil FOK persé de _benodigde_ cookies _combineren_ met de spionage/advertentie-cookies.
Inderdaad krampachtig, dan :).
Deze wet is er ter bescherming van de privacy op internet. Mocht je gebruik maken van bijvoorbeeld Google analytics, kan je deze code toevoegen.

_gaq.push (['_gat._anonymizeIp']);

volgens mij moet dit afdoende zijn. Gegevens worden zo immers anoniem.