Hoe heet het apparaatje dat je in je computer steekt dat het signaal van mijn router beneden op kan vangen?

Ik heb een router en mijn computer staat op de 1e verdieping. Hoe heet dat apparaatje dat je in je computer steekt zodat je kan internetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wi-Fi adapter , hij vangt de wi-fi verbinding die je router verzendt, dit is bedoelt als je computer geen wi-fi heeft.

Het beste antwoord

Zoals je ziet zijn er nogal wat termen voor ongeveer hetzelfde. Ik denk dat WLAN adapter/netwerkkaart het meest correct is. Maar ook de eigenlijk niet correcte term WiFi wordt veel gebruikt. Ik gebruik 'm zelf ook vaak gewoon omdat het iets duidelijker weergeeft waar je het over hebt omdat er al genoeg van die afkortingen zijn zoals WLAN, LAN, WAN. Ik vind WLAN vooral makkelijk te verwarren met WAN.

WLAN - Wireless Local Area Network
WAN - Wide Area Network (internet zelf is een WAN)

Mocht je er een willen kopen.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/315/wlan-netwerkkaarten.html

Daarbij heb je met name het verschil tussen een interne en externe kaart. Intern heb je het meestal over PCI of PCI-e kaartjes. Dat slaat dus weer op het slot op je moederbord waar je het in steekt. Extern heb je het meestal over USB dus dat je de kaart/stick/apparaatje/dongle al dan niet icm een USB (verleng) kabel in een USB poort steekt.

Een intern kaartje is over het algemeen kwalitatief wel wat beter, met name de antennes. Echter meestal steken deze niet echt handig uit aan de achterkant van zo'n kaartje en dus ook de PC. Wat natuurlijk niet ideaal is voor de signaal sterkte. Deze antennes zijn doorgaans wel los te draaien zodat je wel de mogelijkheid hebt om hier flexibel mee om te gaan. Door bv grotere antenne(s) erop te zetten en/of los te plaatsen antenne(s) eraan te hangen.

Via USB heeft natuurlijk ook zo z'n voordelen. Icm een verlengkabel valt zo'n stick wel op een goede plek te leggen voor beter ontvangst dan wanneer die achter op de pc in een USB poort gestoken zit. De pc hoeft er niet voor open en zelfs niet uit om de zaak te installeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een USB-connector.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een USB wireless internet adapter, ofwel wireless dongle, ofwel WiFi adapter, ofwel WiFi dongle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is de Wlan

Toegevoegd na 24 seconden:
Wlan-adapter